söndag 30 januari 2022

Samlade erfarenheter, tovade tofflor och vantar

 Jaha, det lät ju högtidligt men det är nog mer att minnet börjar bli väldigt kort och jag sitter allt oftare och hoppas att det ska gå att hitta i bloggen det jag inte hittar i huvudet!

Först visar jag mina senaste tofflor: det är en härlig, lysande turkos nyans, inte så blå som kameran vill ha det till.

Stickade i Samo (Marks & katten) 150 gram, stickor 4,5. Stickade från tån, 36 maskor runt foten, fleegle heel, tovade i tvättmaskin, 60 grader. Mycket nöjd...fast inte helt och hållet.

Mitt ben har en tendens att bilda rät eller till och med kanske en något spetsig vinkel mot foten, fleegle heel ger en något trubbig vinkel vilket inte är något problem med tunna garner och långa skaft.

Men här blir det inte riktigt som jag vill ha det. Alltså, nästa gång kanske hälen görs med korta varv eller så kör jag fleegle heel men med korta varv i hälkappan så att det blir färre varv över foten.

Minna tidigare liknande sockor i samma garn var betydligt mindre, bara 30 maskor runt foten och dessutom tog garnet slut innan hälen var klar, detta kan men läsa om här och här.
I det sista av dessa två finns en länk till sockor i Inca wool. De var mysiga men pyttesmå och jag har senare stickat tovade sockor i detta garn men missat att att fota och anteckna! Gah!
(Kanske kommer uppdatering här så småningom....)

Jag har stickat tovade tofflor i Drops lima, dubbelt garn, men det höll extremt dåligt, det passar betydligt bättre till annat, till exempel har jag en slipover som är som en varm kram....

Garner jag haft en tendens att blanda ihop med tråkigt resultat är
Fritidsgarn,
Tove 
Toppull
utmärkta garn allihop men förstås med lite olika egenskaper, här har jag precis köpt Toppull, full av entusiasm!  Som exempel visar jag än en gång Liljesockorna,  före och efter tovning. Höhö! Inte garnets fel, alls!
Av skadan blir man (eventuellt) vis men inte rik, tovade dessa ljuva vantar som jag stickat till kollegan för hand och försiktigt, de hade nog tålt lite tuffare tag, vill minnas att det var Fritidsgarn...kanske...

Till slut, ett par vantar:
Jag hittade beskrivningen någonstans och blev kär, skulle jag kunna sticka något sådant? Bestämde mig för att göra en mörk version och dessutom tova! Här är både före och efter, allt gick bra (utom att tummarna var snäppet för tajta men sedan gick jag och tappade den ena. 
Nu har jag köpt nytt garn, rätt garn för att få samma resultat, nämligen Tove (Sandnes garn) men lite andra färger...så då återstår att fundera på stickstorlek....

Alltid är det något som skaver! :-)

2 kommentarer:

Eva Sundström sa...

Funderar på att sticka någon form av tofflor att tova och undrar då om dom håller bättre ära vanliga raggsockor? Har du erfarenhet av det?

Cecilia sa...

Jo, men jag använder ju raggsockorna i lite tuffare sammanhang så jag vet inte säkert, de tovade får ju mest hasa omkring mellan soffan och sängen! :-)