tisdag 17 juli 2012

Lite av varje...

Besökte SJs resebutik igår och HURRA! det verkar som om spåren i stor utsträckning ligger kvar och att jag eventuellt får till den här resan som sonen och jag ska göra...dock kunde jag inget köpa för det krävdes pass. Och just nu inser jag att sonens nog gått UT! Ny panik!!!
Men vi ska för tusan till Norge?!

Jag har nu tovat tofflorna från tidigare i somras.

De är stickade i Samoa Palett som inte riktigt räckte så den vita bak-kappan är i fritidsgarn. Det tovade förstås inte ihop sig lika mycket men tofflorna känns bra på.
Så skulle jag valka ett par andra tofflor, men ledsnade och slängde in dem i tvättmaskinen; det gick jättebra!

100 g Carneval stickade som något för stora sockor tills garnet tog slut...viktigt då att man stickar från tån och upp... :-D
Mina provlappar är också tovade.
 
De är stickade i rester av Fritidsgarn och mest för att prova några av mönstren ur boken om att sticka flerfärgat med lyfta maskor. De blir finfina att ha under stora muggar med te!
Sedan har dottern slitit hål i hälen på sina tokstrumpor.
 
Jag inbillar mig inte att Järbo tillverkar sina mininystan i färgglad akryl för att stollar som jag ska sticka strumpor av dem men tveklöst är att ull håller bättre. Det har inte varit hål på några andra sockor och dessutom har toksockarna tappat form och styrsel! Jag har just stickat ett par till dotterns vän, måste nog komplettera gåvan med ett par i ull så att hon får veta hur det ska vara. Egentligen!

Apropå ull. Tvättade lite av min "mäklarull" i tvättmaskin på sidenprogrammet med lite, lite diskmedel. Det blev hejans bra! Jag lade lagom stora tottar ull i tvättpåsar och var glad att ingen annan kom in och såg tvättvattnet i första omgången, jag körde igenom två gånger.
Såhär blev det, efter grovrens och tesning:


Min kamera gillar inte att ta kort på ull, det finns inte tillräcklig uta att fokusera på, tror jag!

Sedan så har jag ett gigantiskt sockprojekt framför mig! :-)
Målet är att att kunna överräcka ett par rejäla raggisar till en god kollega när han går i pension. Han talar med sådan värme om hemstickade sockar med lite medskickat stoppgarn.
Så detta är min plan.
1) Köpa lite ull med nyloninblandning från World of Wool! (Done!)

Det är den vita ullen, med slank också lite Jacob-ull.
2) Spinna tunt, tunt( vilket i mitt fall inte är svårt utan helt enkelt det enda jag kan för tillfället) och
3) kabeltvinna, Två vita och två mörkare, eventuellt Jacob-ullen eller så "mäklarullen" eller "arbetskamratullen".
4) Sedan stickar jag ett par sockor till...MIG!
5) Provanvänder lite hårdfotat, i stövlar och så och
6) tvättar vårdslöst i maskin så att jag vet om det går.
7) SEDAN stickar jag av samma garn till goda kollegan och medsänder inte bara stoppegarn utan dessutom skötselråd!
Himla tur att karln inte ska pensioneras förrän våren 2014!
Det gäller att ha bra framförhållning!

3 kommentarer:

Janette Millbom sa...

Jag har ingen aaaning om det är bättre att ånga garnet, mina andra sjuder jag ju, men jag har hört att det ska vara bra på just entrådigt, kanske blir mjukare behandlning eller något, jag vet inte, jag testar bara =)

AnJa sa...

Jösses vilket projekt! Han kommer att bli överväldigad!

Manduzana stickar sa...

Jag gillar dina färgglada tofflor!