måndag 24 februari 2014

Sticka sockor med mig! KAL

Jag är med i två sock-relaterade grupper på Facebook och då och då dyker frågan upp hur man stickar från tån och upp.
Jag har också fått frågor om "mina" hälar.
Alltsammans, både tår och hälar finns beskrivna på olika ställen men nu tänkte jag dra mitt strå till stacken. (Jag brukar annars tipsa om "Barbros stickning" (högra spalten rätt långt ned)och Judy's magic cast on på Youtube. Är det jobbigt med engelskan gör det inget för hon visar väldigt tydligt!)

Här kommer inte bli något tjusigt mönster eller några extra finesser.

 I all anspråkslöshet:
Stickning av en bassocka så som jag brukar göra.
Är du van sockstickare kanske det inte blir några nyheter...men häng på ändå! :-D

Punkter jag tänker ta med är:
*Hur många maskor behövs?
*Hur många maskor ska jag lägga upp i tån?
*Hur lägger jag upp när jag börjar med tån?
*Hur stickar jag Magic loop?
*Hur gör jag om jag vill göra båda sockorna samtidigt?
*Hur får jag till en häl med förkortade varv utan att få hål på sidan av sockan?
och däremellan lite tips för bra passform och komfort!

Tillägg och förtydliganden i rött
Första avsnittet: Att välja garn, maskantal och stickor
Ska man göra sig besväret att sticka sockor så ska man välja ett hyfsat hållbart garn.Ett tunnare garn som Fame, Fabel Frost, Zauberball eller Miniraggi ger en tunn socka, nästan som en tjock strumpa.
 
Vanlig Raggi, Big Fabel eller Falks Sport ger en rejäl raggsocka.
 
Men det var bara 8 exempel, det finns ju massor av garn!
Jag kommer att sticka i ganska tjockt garn här för att det är lättare att visa men samtidigt kommentera hur jag gör i tunnare garn.

Hur många maskor man lägger upp beror förstås på hur stor fot man stickar till, hur tjockt garn man valt och hur hårt man stickar.
Om jag ska sticka en socka till mig brukar jag titta på banderollen och om det står att det behövs 28 maskor för att få 10 cm brukar det passa rätt bra att sikta på att ha 28 maskor i överdel (ovanpå foten) och 28 i underdel. 28+28=56 maskor totalt.
Stickar jag till min dotter, som har smalare fötter, behövs det 52 maskor och till min son kanske 60 maskor.
Det där beror förstås på hur tighta man vill ha dem och på hur hårt man stickar.

Garnet jag tänker använda nu har följande text på banderollen:

Eftersom jag tänker sticka sockor som passar till mig och eftersom jag är en hopplös lös-stickare väljer jag stickor 4,0 mm. Jag stickar magic loop och väljer alltså en rundsticka med en kabel som är minst 80 cm. Jag avser att ha 18 maskor till ovansidan av foten och 18 under.
 
(Egentligen är nog min kabel bara 60 cm för jag glömde alla mina kablar i stugan, men 80 eller 100 cm är bekvämare, särskilt om man tänker sticka båda sockorna samtidigt!

Avsnitt två: Att lägga upp i tån och hur många maskor ska det vara?

Om man vill ha en väldigt spetsig socka lägger man upp en tredjedel direkt i start, det innebär i mitt fall 6 maskor på vardera stickan (eller 9-10 maskor i tunnare garn).

Men så spetsiga vill jag inte ha. Mer normalrundade blir de om man lägger upp ungefär hälften, det vill säga nio maskor på vardera stickan (14 maskor i tunnare garn) och riktigt trubbiga blir de om man lägger upp två tredjedelar, ungefär 12 maskor i dagens garn (eller 18-20 i tunnare garn)

Lägg garnet om tumme och pekfinger, korta änden runt pekfingret!
 
Slut handen om garnet:

Håll stickorna parallella i andra handen:

För in dem så att den övre stickan hamnar under garnet i öglan och den undre stickan över:

Vrid båda stickorna uppåt, ovanför garnet och vrid in den undre stickan under garnet.


Vrid nu båda stickorna tillbaka till utgångsläget (nu är det en maska på vardera stickan!)

och förbi så att den övre stickan kan glida in under garnet och plocka upp en maska till


Nu börjar det om, vrid stickorna hela vägen  upp och låt garnet glida upp på den undre stickan och så hela vägen ned och låt garnet glida upp på övre stickan.

Jag tänker som sagt ha 18 maskor på varje sticka och jag vill ha rundad topp så jag lägger upp tills jag har 10 maskor på varje sticka:

Eftersom jag tänker sticka båda sockorna på en gång lägger jag genast upp en omgång till:

Man kan ta från andra änden på samma nystan eller ett annat nystan.
Liten varning på sin plats. En del gillar inte alls ML. En del, sådana som jag, behöver vänja sig men blir sedan helt fast! Är det första gången med ML kan det vara lite överkurs att sticka båda sockorna samtidigt men när man vant sig är det smidigt, de blir liksom likadana... :-D

Vrid stickorna så att spetsarna pekar åt andra hållet:



Den stickan som är underst i bild från början, när stickorna pekar åt vänster blir nu den övre stickan. Drag fram den undre stickan en bit men inte mer än att kabeln fortfarande bildar en ögla till vänster. Tag stickan som dragits ut och vänd den mot den andra stickan och börja sticka maskorna som finns på den:

Börja sticka!

Är du lika lat med att sy och fästa trådar som jag så kan du sno änden runt tråden du stickar med så är den fäst och klar. Klipp inte av den för kort, bara.
Här börjar jag med första maskan
Här är första varvet på första stickan gjort

Stickar du båda sockorna är det bara att ge sig på första varvet på den andra uppläggningen nu:
Här ser man de två öglorna som uppstår och som är anledningen till att man behöver en smidig kabel som är hyfsat lång.
Här är första varvet gjort på första sidan på båda sockorna.

Vrid hela arbetet medurs igen så att det just stickade kommer nedtill i bild:

Tryck in den övre stickan:

Drag ut den undre sådär lagom och börja sticka vidare på första varvet.
Drag gärna åt lite extra när du stickar första och andra maskan på varje sida.

Nu är det dags för varv två och nu ska vi öka en maska innanför första och sista maskan med ett omslag:

Nästa varv är utan ökningar och sedan är det varannnat med ökningar och vartannat utan tills du har det antal maskor du tänkt dig. Här är alla mina:

18 på ovansidan på ena sticka och 18 för undersidan på andra stickan för vardera sockan!
Har man gjort rätt ser det såhär fint ut i toppen:
 
Och på kanten syns ökningarna:
 
Nu är det bara att sticka runt, runt tills varje socka är ungefär lika lång som den är bred.
Då kan man återvända hit och läsa avsnitt 3 som ska handla om hålfoten!
Ställ gärna frågor eller lämna tips som kommentarer!

24 kommentarer:

Margita sa...

Tack jag tänker följa

Rosenvante sa...

Nu måste jag leta garn tror jag. :)

Louise sa...

Här följer jag med, alltid kul att se hur andra gör!

AnJa sa...

Åh vad kul! Jag hänger på! Men du kanske ska vänta ett halvår med nästa lektion, annars hinner jag nog inte med :-D. (skoja bara)

Maritas Maskor sa...

Vilket jobb du har lagt ner på beskrivning och bilder!
Jag har provat det här någon gång, men jag tyckte det var lite krångligt... Så jag borde verkligen hänga med på din "skola" :)
Får se om jag inte kan köra ifatt till helgen. I veckan nu måste jag stötta sönerna med lite skolarbeten...Matte (randvinkelsatsen...) och svenska (bokanalys på Guillous Ondskan...) Tänk om man bara fick sticka om kvällarna... :)
Ha det fint!

Metta sa...

Måste erkänna att jag aldrig stickat några sockor från tån och uppåt, trots att det blivit många par genom åren.
Vill gärna vara med här för att lära mig hur man gör. Fantastisk beskrivning med instruktiva bilder!
Tack på förhand.

britt-mariolsson sa...

Det här tände jag på. Har stickat många par sockor, men alltid från skaft till tå och alltid med strumpstickor. Har köpt Miniraggi idag, kul och spännande att göra på nytt sätt. Min socka blir 9 cm bred. Nu stickar jag tills den blir 9 cm lång. Är det rätt uppfattat?

Cecilia sa...

Ja,Britt-Mari, rätt uppfattat!

Tack alla för vänliga kommentarer och uppmuntrande tillrop!:-)

Margita sa...

Jag klarade inte ens uppläggningen kanske beroende på att jag inte är van att sticka med rundsticka och aldrig stickar efter mönster

Marie - Med mina händer... sa...

Vilken bra beskrivning! Precis vad jag behövde. Nu väntar jag på lektion 3. :-)

Ann-Sofie sa...

Kan de där översta sockorna vara gjorda i Zauberball? Jag hittade det i CPH i helgen och gissa om jag blev glad.

Ann-Sofie sa...

Tack för kommentaren. Jag måste trots allt prova Zauberball, för det ser så snyggt ut. Tänkte mig en liten, lite sjal i det. Hoppas det inte är för stickigt.

Ang. söner sm är fina och snälla och duktiga så kan det bara handla om 99% skicklighet och 1% tur. Jag tycker att jag har tur med honom men främst vill jag mena att vi har gjort ett gott arbete med dem.

Ha det fint!

Anonym sa...

Ett stort tack för denna fantastiska beskrivning i ord och bild! Jag har aldrig stickat sockor tidigare av den anledningen att jag tycker att det är tråkigt att göra två likadana grejer efter varandra... Det var jätteroligt att sticka på detta sätt och sockmottagaren blev jättenöjd :)
Stort tack för att du delar med dig!
// Nina

Anonym sa...

Hej!
Jag är ganska nybörjare i stickning och hade aldrig stickat sockor förut varken med ML eller på strumpstickor. Nu hade jag börjat sticka min första par sockor enligt din instruktion. Beskrivningen och bilderna är underbara! Finns inga frågor :) Tack så jättemycket!

Anonym sa...

Hej,
Vilken bra beskrivning! Jag har en fråga, hur många maskor menar du att man ska öka med på ökningsvarven? Två per varv, eller två per "halvvarv"?
Mvh
Emma

Cecilia sa...

Emma, man ökar innanför första och sista maskan på både översida och undersida så på varje socka blir det fyra fler maskor på varje ökningsvarv, två per "halvvarv". Kul att du gillade beskrivningen, tack!

Unknown sa...

Tack för en mycket bra sock-tutorial! Har prövat sticka raggisar för flera år sedan men de blev oformliga och olika stora, med hjälp av dig, en rundsticka och ett par kvällar så blev det ju faktiskt ett par sockor till slut! Inte helt nöjd med min häl dock, men övning ger ju färdighet säger dom. Jag är i alla fall inte avskräckt från sockor igen! ;)
Här är mitt resultat:

http://maddelus.blogspot.se/2016/01/im-back.html

Anonym sa...

Hej! Hittar inte avsnitt 3 och 4 till hälen på tå upp socken.

Cecilia sa...

Hej!
De ligger på 25/2 respektive 28/2. Enklast hittar du dem i fall du söker på KAL i sökrutan uppe till vänster. Lycka till med sockorna!

Anonym sa...

Är det jag som är trög, men när jag skriver in i sökrutan KAL så kommer avsnitt 5 upp. Vad gör jag för fel? Tilläggas att jag är super dålig på datorer :(

Cecilia sa...

Nej, nej! Datorerna och programutvecklarna får oss ständigt att känna oss dumma,du gör inget fel!
Här kommer länk till avsnitt 3:
http://cecilias-sida.blogspot.se/2014/02/sticka-sockor-med-mig-kal_25.html

Cecilia sa...

Och här till avsnitt 4
http://cecilias-sida.blogspot.se/2014/02/sticka-sockor-med-mig-kal_28.html

Anonym sa...

Tack Cecilia !
Nu kan jag fortsätta med sockarna. Tack för hjälpen i data djungeln.

Sirkka-Liisa sa...

Tack för pedagogisk instruktion! Så kul stickning på ditt sätt och vilken tå och vilken häl det blev. Stickar just nu på skaftet och det kommer bli fler sockor framöver.