tisdag 8 december 2009

Slätstickad bebishjälm utan söm!

Grundrecept
Lägg upp 90 maskor med stickor som passar garnet. (2,5 eller 3 blir med 90 maskor en hjälm för en hyfsat ny medborgare!) Använd kortaste möjliga rundsticka eller strumpstickor.

Sticka tre varv, räta maskor, runt, runt.

Lyft första maskan på fjärde varvet, lägg garnet runt maskan och "vräng" sedan stickningen ut och in så att avigsidan kommer utåt.
Lyft tillbaka maskan, ostickad. När du nu stickar så stickar du tillbaka och de tre varven från början blir en kant med aviga varv.

Nu är kanten gjord och nu börjar själva släta mössan, i nacken.

Sticka en maska och öka en genom att ta upp tråden mellan maska ett och två, vrida den och sticka den som en maska.

Sticka 14 maskor.

Minska 2 genom att lyfta nästa maska, sticka ihop de två följande och sedan dra den lyfta över de ihopstickade.

Sticka 15 maskor.

Öka en maska som ovan.
Sticka en maska
Öka en till

Sticka 10 maskor

Minska två som ovan (detta blir snibben i pannan!)

Sticka 10 maskor

Öka en
Sticka en
Öka en till

Sticka 15 maskor

Minska två

Sticka 14 maskor (den sista är den med garnet kring foten, försök lyfta den öglan och sticka samtidigt med maskan så blir det inte så lätt hål vid vändningen.

Öka en maska efter varvets sista maska.

Varv 2 och alla andra jämna varv stickas utan ökningar och minskningar.

Varv 3,5,7 osv stickas med samma ökningar och minskningar som första varvet och så vidare vartannat varv.

När man gjort sammanlagt 10 öknings-minsknings-varv slutar man med ökningarna och fortsätter enbart med minskningarna vartannat varv tills man har 20-30 maskor kvar.

Då är det dags att sticka ihop de kvarvarande maskorna 2 och 2 och sedan dra en tråd igenom. Vill man ha mössan rund över hjässan gör man det när det är 30 maskor kvar, ju färre maskor kvar desto toppigare blir mössan!

Jag stickar fast I-cords som snoddar men det kan man ju göra hur man vill!

Såhär ser minskningarna ut:

Ibland gör jag två maskor mellan ökningsmaskorna, då lägger jag upp 93 maskor från början:


För varje storlek jag vill gå upp lägger jag till en maska i varje sektion (6 st) och ökar antalet öknings-minsknings-varv med ett.
Går detta att använda, måntro?

Tillägg sommaren 2011
Numera stickar jag gärna med magic loop och det är förstås ändå smidigare, då behöver man inte byta till strumpstickor ...

13 kommentarer:

Rosenvante sa...

Det går säkert bra att använda, men jag funderar när jag läser vad du menar med vräng stickningen där i början. Fast ibland är det lättare att fatta när man sitter med nålarna och håller på.

Cecilia sa...

Ja, vräng var ju inte helt tydligt. Det är som på lovika vantar, man stickar åt andra hållet.

Cecilia sa...

Så, nu har jag ändrat lite, kanske lite tydligare?!

Tiol sa...

Jättebra, detta har jag letat efter. Skall genast prova detta mönster.

Tusen TACK!
Ha det så gott.

mvh Tina i Falun

Karin sa...

Ser jättefint ut. passade på att kopiera mönstret till min privata minnesblogg om du undrar vem som länkat. barnbarn på g...
Tack!

Unknown sa...

Hejsan! Jag har stickat din mössa, väldigt bra mönster! Mössan jag gjorde var en storlek större än den i beskrivningen, alltså 96 maskor och den vart tyvärr för liten för en 3 mån bebis. Om man vill göra en mössa till 4-6 månaders bebis hur många maskor tror du man behöver använda då?

Mvh Frida

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Elin sa...

När man ska minska, ska man sticka rakt över där man förut ökat och bara göra minskningarna eller ska man minska där man ökat förut oxå? Om du förstår hur jag menar.

Cecilia sa...

Elin, du stickar bara rakt över, precis som du tänkte, tror jag!

Elin sa...

Tack :-) var som jag misstänkte då. Jättebra mönster 👍

Sussis lilla handarbets bod sa...

Hej! Om man vill ha lite mindre v format fram, hur gör man då?
Står still i huvudet. Att den inte blir så markant v formad utan lite mera rundat.
Tack för ett kanon bra mönster. Stickat till alla 5 barnbarnen och gjort och gett i present till babyshowern.
Sussi

Cecilia sa...

Sussi Fagerholm, jag vet inte! Men om man lägger upp färre maskor, kanske totalt sex färre och så göra ihopstickningen bara varannan gång? Jag har inte testat så det är bara en idé.
Cecilia

Unknown sa...

Fantastiskt söt liten mössa. Har stickat den ett flertal gånger nu och gett bort till nyfödingar. Tack för ett bra stickrecept. Mvh Sandra.