söndag 30 januari 2022

Rutigt

 Vet inte vem som visade mig på Cube av Julie knits in Paris men det var som att trycka på en knapp, minst 5 olika idéer som studsade omkring i huvudet och krävde uppmärksamhet. Det går att variera mönsterprincipen på många sätt och jag har testat 3.

Principen är rätstickning med två trådar i olika färg och så bryter man av med till exempel kvadrater i dubbelstickning. I mitt fall en grytlapp med ljusblå kvadrater på ena sidan, mörkblå på andra.

 
Jag har stickat i bomullsgarn, 8/4, stickor 3,5. Lite pilligt att gå från räta maskor med två trådar till dubbelstickning men det är bara första varvet på varje rutrad.
I bakgrunden i första bilden syns fler varianter som jag stickat i rester av Tove/Fritidsgarn/Toppull... de ska få synas mer i ett annat inlägg, när de är tovade.

2 kommentarer:

fale artut sa...

Oj, vilken effekt! Ser ju väldigt avancerat ut, och lite matematiskt.....
Visa mer!

Ewa Svensson sa...

Alltså, så himla snygga! Verkar lite knepigt dock. Om det är en ljus slätstickad fyrkant på ena sidan - är det en mörk slätstickad på andra sidan då? Så det är vid fyrkanterna som det är dubbelstickning? Finns tekniken i sig beskriven någonstans?