lördag 8 januari 2022

Fådda garner

 "Fådda blommor" brukade Brandebys Kurt Olsson tala om men jag har fått garn.

I våras fick jag ett presentkort som jag använde till Järbos svenska ull och en tunn tråd  silke/mohair  för att sticka en stoooor slipover. Lite vidare nedtill och lite längre baktill, varmt och skönt om lilla baken.

Jag började i midjehöjd och stickade uppåt. Blev ivrig, gjorde armhålen för små ( jag visste det!) men avslutade ändå med fina kanter med sydd avmaskning. Dessa fick senare klippas bort, axelsömmar öppnas, axlar förlängas och nya kanter stickas.
Sedan från midjan och nedåt gick finfint men sedan lyckades jag avsluta med lite för tight resårkant. Jag visste det också men lät mig inte hejdas. Sydd avmaskning som också fick klippas bort efter att jag konstaterat att jag påminde  om en gigantisk falukorv på ben i min varma, härliga slipover/tunika. Så nu är det icord längst ned och jag är till slut nöjd.
I julklapp fick jag Noro silk garden och stickade en Hitchhiker. Härlig, vilsam stickning!
På måndag börjar förhoppningsvis terminen på plats i skolan som stått tom med temperaturen nedställd,  men jag kommer inte frysa!  

1 kommentar:

fale artut sa...

Skönt, och vackra färger! Bröstet ull, är det borstad ull?
Jag har en del som kommer från en tillvaratagen varp. Fastnar lätt i vävskeden, inslag i härvor finns också... Skulle kunna bli något mysigt i stickat! Tegelfärgad, två nyanser!