torsdag 26 juli 2012

Bergen i mitt hjärta!

Ofta när jag är ute och reser så funderar jag på hur det skulle vara att bo på det ena eller andra stället. I Bergen känns det som jag skulle kunna trivas och det gjorde det i Oslo också. Jag uppskattar dessutom att folk tittar mig i ögonen och ler, det gör inget att vi såg personalens minneslapp SNÖ (Smil, Nicka, Ögonkontakt) på ett hotell, resultatet blir ju bra!
Och vaddå regnar i Bergen, här är värmebölja! Sol och blå himmel!

Idag har jag tillfrisknat och handlat lite garn på Norwegian Spirit:

Sockgarnet är av norsk tillverkning och det andra var på rea... :-)
De två små härvorna överst är från Husfliden. Det är entrådigt från spelsau och tänkt som förstärkning till tå och häl när man stickar sockor. Det gäller också det ljusgrå Regiagarnet, 100% polyamid.
Två varianter på samma tema.
Tyvärr verkade damen hos Husfliden helt oförstående när jag frågade om möjligheten att köpa spelsau-ull, då kom hon med en påse tovningsull i muntert gult...

I Bergen finns också fantastiska och enormt dyra Oleana :

Om man inte har råd kan man gå till Natalie.

Lite tokigare och vildare mönster och absolut inte billigt men kanske lite, ändå. (Nä, jag har inte handlat på varken ena eller andra stället, 1700 kr för en t-shirt är inte möjligt, ÄVEN om kvaliteten är fantastisk och den är underskön...)
Två varianter på samma tema, även här.

När jag köpte garn var sonen på Lepramuseet. Som den gode son han är, tog han kort på det enda därinne som kunde tänkas intressera modern; en spinnrock:
Den var tydligen riktigt liten, kanske bara 50 cm hög! Samma "plana" modell som min egen Gerd-Elisabeth, en gång kallad "norsk-rock". Så det kanske ligger något i det? Att den är norsk, menar jag!
Idag är liksom sista turistdagen, imorgon åker vi till Oslo, sover över där och sedan bär det av hem mot Göteborg!

4 kommentarer:

Otaliga projekt sa...

Vad ni verkar ha trevligt på er semester. Jag var i Italien förra veckan med min mamma och då var jag helt övertygad om att det var vid Gardasjön som jag skulle bo!
Men ingen vinprins kom och svepte iväg med mig så nu är jag hemma igen och det känns också helt rätt.

AnJa sa...

Ja ni ser verkligen ut att ha det härligt! Och äntligen har du köpt lite garn ;-)

Hedvig sa...

Det är fint i Bergn, men regnar det inte typ konstant? ;)

Rosenvante sa...

SNÖ, det låter som en bra grej att lära ut till alla som sitter i kassorna runt om i vårt land.
Jag är också lite så där att jag funderar om hur det är att bo på vissa ställen. Men visst är det så att man känner det direkt när man kommer dit, här skulle jag kunna eller här skulle jag aldrig kunna bo. Dalarna är ett ställe jag bara älskar, så vackert och jag blir förundrad när man kollar huspriserna, hur billigt som helst. Vem vet vad framtiden bär med sig.
Tur du sparade på slantarna, hur det än är så är 1700 för en tröja väl mycket, hur skön den må vara.
Fina garner fick du ju tag på också, tänk att man alltid måste in o köpa ett litet nystan vart man än är. :)