fredag 27 juli 2012

Här sitter jag och känner mig modern

Bloggar på tåget. NSB Wi-Fi, ja, jag säger då det.
Och så har jag letat upp (!) web-kameran på datorn och tagit kort på garnet jag köpte precis innan tåget gick:

Purelife, Revive från Rowan. Återvunnen silke, bomull och viscose. Lite stelt att sticka med (inget, platt inget är som ull!) men ändå behagligt.
Det blir resår på snedden till en enkel halsduk:
Lång resdag idag, vi åkte halvelva från Bergen, har just passerat Voss och i eftermiddag ska vi vara framme i Oslo, ren transport både idag och imorgon!

Sitter mest och stickar och lyssnar på deckare, Moströms nya, Stryparen. Han skriver bra och det är Torsten Wahlund som läser så det är bra men han beskriver två kvinnor som båda är så eländigt osjälvständiga, självupptagna och bedrövliga i sina relationer så jag blir lite ledsen å Moströms vägnar, är det en reflektion av hans egna erfarenheter, mån tro.

Så funderar jag på en annan sak. Nästan alltid när jag är ute och reser hoppar folk fram och frågar mig om vägen. Åtminstone en i Oslo och TRE i Bergen, bara denna resa.
Jag måtte se välinformerad och trygg ut.
Samma sak händer mig på bibliotek, folk vill veta var olika böcker står... och jag brukar hjälpa till om jag kan, men lite skumt är det ju. En gång var det en dam som blev lite gramse när jag försökte ignorera henne trots att jag hade jacka och handväska, jag menar, hur många biblioteksanställda går omkring på jobbet med jackan på?

Det här med "internett" på tåget imponerar inte, segt som sirap i sugrör. Smalt sugrör! :-D
Jag återgår  till stickningen, over and out!

4 kommentarer:

Rosenvante sa...

Man behöver inte sitta på ett tåg för att ha sirap på nätet, du är välkommen till tofta och prova vår sirap också. :)

Mia stickar sa...

Jag brukar inte heller bli tillfrågad. När jag hämtade ut nya passaet såg jag inte klok ut på det och maken tröstade mig med att det var bra att det syntes att jag inte var tillräknelig så de skulle ta hand om mig och hjälpa mig! Min telefon tänkte söka in NSB när jag åkte Oslotåget sist men jag tackade nej! Kankse var klokt! Hoppas ni får en bra avslutning på resan!

Margita sa...

Tack för kommentar det går att flyga till Bergen.

Pysselfarmor sa...

Har läst flera inlägg nu om din tågresa i Norge....hoppas tåget går på sådana där höjder som en del vägar gör. Det är ju så himla vackert i Norge - helt annan natur än på den svenska sidan. Vi har endast 12 mil från gården in till Norge så vi brukar ta oss en tur ibland ut till kusten och så hem igen via Tärnaby/Hemavan. En rejäl dagsrunda med andra ord.
Bergen är vackert - och jag antar att du var på Bryggan - ett världskulturarv. Anledningen till senaste resan till Bergen var att vi åkte Hurtigrutten därifrån.

Apropå min kofta så är det en till i samma storlek jag ska sticka - 6 år och så Max 3 år. Men nu har jag ju fattat hur man stickar ihop ärmarna med "kroppen" så nu ska det gå som en dans ;-))