onsdag 16 juni 2010

Maskintvätt!

I går var vi på humör, sonen och jag, för att bada Per Persson!
Att ta isär den är enkelt, det är en underbar mekanisk historia, inga fåniga fjädrar eller ihopgjutna delar; skruva och putta är nog.
Här är en "före-bild":Sedan lossade vi på skruven till veven och lyfte loss det som känns som en skyttel för mig med fötterna väl begravda i vävning: Sedan skruvade vi ut de stora skruvarna på var sida om bädden och då tänkte jag att nålarna skulle trilla ut (dumt nog!) men man fick förstås lossa på en ten först:Sedan var det bara att lyfta loss alla nålarna som fick bada i rödsprit. Badvattnet före: och efter:Här är själva stommen med en liten kugg-spak mitt på. Den rengjorde vi också och så bjöd jag på lite olja på kuggarna:Tillslut fick hela härligheten torka (T-röd avdunstar så det syns!) i solskenet och sedan monterade jag i hop alltihop igen.

Nu hade jag gärna velat avsluta detta inlägg med att berätta att nu spinner Per Persson som en katt och att båda ärmarna på min nya kofta redan är klara...men tyvärr... nålarna halkar omkring rena och fina men det är galet trögt att dra skytteln-släden-stickmojen...
Så här krävs fler insatser!
Har två vänliga kontakter att hoppas lite på i fortsatta Per Persson-äventyr!

Nu sk jag ut i sommarmorgonen, en liten promenad mot brevlådan för att se om där kanske kan finnas någon avi....

1 kommentar:

Caprifool sa...

Jag bara älskar Machine Lube till mina sockstickmaskiner. Grön sprayflaska på järn/färgaffären. Lägger sig som en fin oljefilm och är lätt att få in på knepiga ställen. Och så luktar det Jenka dessutom :-)