fredag 5 februari 2010

FINISHED!

Japp, Tiger Eye Lace scarf är klar!Egentligen var den färdigstickad i förrgår. Så skulle jag bara sy ihop den på mitten och själva sömmen skulle bli ett mästerverk, inte ens jag skulle kunna se själva skarven...men så blev jag ivrig och satt igår, trött och dum, och sydde som jag hade förstånd. (Att jag aldrig lär mig?)

Nåväl, jag tog upp igen men eftersom garnet är lin och har väldigt eget liv var det inte helt lätt att vara systematisk. Och på väg hem från jobbet idag beslöt jag att det räcker om sömmen är hyfsad, så nu har jag gjort en sådan. En HYFSAD skarv. Och jag är nöjd!
Och jag är nöjd med själva sjalen också, jag vet flera stickfel och ena halvan är betydligt lösare stickad än den andra, men det gör inte något alls, kommer inte märkas när jag har den på!
Jag har inte något bra underlag att blocka på och alldeles för få nålar, måste åtgärda det med tanke på att nästa projekt i min sjaltriologi är en Feather and Fan Comfort Shawl!
Någon som ser sömmen? Haha!

För övrigt tyckte jag så synd om mig själv igår när jag dummat mig med sömmen så jag startade på ett par helt vanliga sockor i AloeVera-garn. Det är på stickor 3, magic loop och och sockorna kommer bli alldeles helt vanliga, blåmelerade och det är en riktig tröststickning.


Så skulle jag rota fram min gamla gaffel att göra snodd på...och hittar den inte. Händer mig ständigt och jämt och jag har verkligen svårt för att rycka på axlarna och säga "Ja,ja, den dyker väl upp!" Så jag letar och letar! Och så är det förstås ännu mera synd om mig, så det är ju bra att jag har min tröststickning när så småningom fredagsfriden lägger sig!

Trevlig fredagskväll!

5 kommentarer:

Emelie sa...

Tröststickning är bra saker, balsam för själen. Ibland är det bäst att inte utmana sig själv för mycket utan bara njuta av det man faktiskt kan =)

Unknown sa...

Jag håller med Emelie.
Trevlig helg.
Kram Gina

Skogsflickan sa...

Åh så fin din tigeröga blev! Och när jag kisar lite så ser jag inte sömmen :D Jag är fortfarande inte färdig med min.... skyndar långsamt.

Tröststickningar förstår jag mig på helt!

Trevlig helg! Kram!

Rosenvante sa...

Så kul att få se resultatet av vinstgarnet och jag tycker den är jättefin. Jag gillar inte när man ska sy ihop på mitten så jag brukar plocka upp och sticka utåt i stället, men när jag kollar ditt mönster förstår jag att det varit svårt. Kan man inte sticka ihop det på nått sätt istället tror du, så man slipper nålen.

Therese Lestander sa...

Tigeröga blev fantastisk! Kanske så bra just pga sömmen? Det ska synas att det är ett hantverk tycker jag. Strålande gjort, ingen annan än du kommer att se det när du bär den.

Tröststickningar är förträffliga, så bra att jag nästan påbörjade en ny idag för att jag inte orkade med tanken på att sticka färdigt min tröststickning som jag la upp för att jag inte stod ut med tanken på att bara evighetssticka på min sjal. Och jag lyckades faktiskt motivera det bra för mig själv.

Stickning gör jag för att det är roligt, därför måste man ha några projekt att alternera mellan för att det ska vara roligt varje gång. Fast jag gick tillbaka till februarimuddarna, som faktiskt är klara snart. Fast jag somnar ofta mitt i stickningen. :-) Jag svarar på ditt mail, håll ut!