fredag 27 november 2009

Fredagen den 27 november, strax innan läggdags

Idag skulle min pappa ha fyllt 89 år, så jag har tänkt på honom lite extra idag. Jag minns en gång, när han egentligen var ganska så sjuk men för tillfället i bra from så sa han "Det är lustigt, jag minns både min farfar och min far som förnöjsamma gubbar, och nu har jag själv blivit en!" och så såg han finurlig ut. Det är ett riktigt gott minne! Och i sinom tid hoppas jag på att få bli en förnöjsam gumma!

Jag råkade avsluta mammas baronesse beret, det går så rasande fort på slutet. Och det är så roligt!
Såhär såg den ut i nystickat skick:

Och så här i spänn:
Och JO, den är grön, en väldigt elegant, långt ifrån gräsgrön nyans...som ser blå ut ibland. :-)
Imorgon är det en sväng till Media Markt, tvättstugan och pepparkakor som gäller:
Ja, visst har jag gjort en plutteliten deg, men det går inte åt så många kakor i mitt hushåll. Det är mest jag som äter...
Själv degen är en kombination av två recept; började en sen kväll för några år sedan med degen som skulle ha grädde i sig men när jag kom till gräddens ihällande så hade jag inte någon sådan. Så då övergick jag på ett annat recept som hade lite mer fett och dessutom ett ägg. Kakorna blev som jag vill ha dem; stenhårda och krasiga. Jag vet att man får mest vuxenpoäng för spröda men jag har alldeles för många vuxenpoäng och försöker på detta sätt bli av med några! :-D
På söndag tänker jag göra mig av med ännu fler genom att strunta i att städa helt och hållet. Tänker bara ställa fram adventsljustakar och lägga på lite juldukar och åka och hämta maken på flygplatsen (planerar att åka till RÄTT flygplats, denna gången!) och sedan dricka adventskaffe med nybakta, stenhårda pepparkakor!

2 kommentarer:

Rosenvante sa...

Du är för härlig. Fel flygplats, grant skulle jag vilja säga....
Här köps ett paket pepparkakor och har alltid gjorts, det får duga. Städar struntar jag i också, utom fönster då förståss, det är ett måste här, är alldeles för dammiga av vår väg.

Cecilia sa...

Det värsta var att jag tog med mig barnen till Landvetter och glömde mobilen hemma.

Vad gäller fönstren här så är de inte för granna men jag har en fantastisk plan, hyresvärden ska byta ut hela rasket, kanske redan till våren. Helt bortkastat arbete att putsa då?!