torsdag 29 oktober 2009

Torsdagen den 29 oktober, vid frukostbrasan

TRE svar fick jag på gårdagens nödsignal om ssk (som INTE är Södetälje SportKlubb!) Ett svar som hjälper i framtiden; länkar till bra ställen, en precis beskrivning av slip slip knit, och en förklaring som ringer en klocka i gamla stick-kunskaper, gamla goda öhpt! Strax är jag på baskern igen! Det går fort och är roligt!
Här en bild på min första ssk! (Ja, ja, skärpan ligger snarare på musplattan, men det går att se maskan också!)
Engelska sticktermer känns (tycker jag efter att jag lärt mig tre!) lite mer knutna till själva handlingen, som en ramsa man kan säga medans man stickar. "Slip... slip... knit...DONE"-typ. Om man jämför med öhpt som mest låter som en harkling? Påminner mig om min kära snötorpsstickning; ta hank, lägga hank, sticka hank och maska!

I går, på eftermiddagen, gick sonen och jag på promenad runt Hedegärdesjön i Skene.
Lite oansvarigt var det, för vi gav oss ut rätt sent och det var (med mina mått mätt!) becksvart innan vi kom ut ur skogen. Svårt att se plupparna som markerade vandringsleden (ett måste för folk utan lokalsinne!) Det var en fantastiskt fin slinga dock, varierad natur men med sjön i sikte nästan hela tiden. Jag har aldrig sett så många lärkträd på en gång heller, här en bild på ett knallgult sådant! Det gula kom inte riktigt med, it's in the eye of the beholder... :-)
Under promenaden löste jag dessutom mina funderingar på vanten; när ökningsvarven är över så kan jag bredda kantmöstret tillfälligt för att få kortare trådar på baksidan och sedan kan jag övergå till en smalare bård.
Och så kom jag på att jag kan göra ett tjusigt mönsterdiagram genom att använda tabellfunktion i Word! jag kommer troligen få krupp på kuppen, men det är det värt! Kanske... :-)
Såhär vackert gul är hjortronglöggen! Den är frisk och god men har tyvärr nog aldrig träffat på några hjortron, endast hjortronarom!
Nu ska jag sticka ssk-varvet på Baronessan och lyssna på Espressoberättelser, torrsimma med mitt datorprogram (har fått länk till förlängningen men det är inget jag gör via dongel!) och fundera på sista heldagen i stugan, i morgon efter lunch åker vi till Göteborg!

Inga kommentarer: