fredag 30 oktober 2009

Fredagen den 30 oktober, morgon

Så, mot Göteborg i dag! Det ska bli skönt att bli familj igen men jag har det så bra här i stugan! Det lilla formatet, de få sakerna, temperaturskillnaden, mörkret, tystnaden, naturen...

I går förmiddag blev Baroness beret klar! Jag blev väldigt nöjd och tycker att den är väldigt vacker och det var kul att sticka, men den blev gigantisk!
Det är det där med provlappar... :-(
Den hänger bak på huvudet som Darth Vaders hjälm. I slutet av beskrivningen står att man kan blocka den runt en tallrik, jag hade behövt en bricka. Från en restaurang!
Så jag beslöt mig raskt för att tova den lite grand, här står den på tork:
Hyfsat stor tallrik i men inte en pizzatallrik, iaf!
Av resterna stickade jag ett kastrullunderlägg eller en grytlapp. Stickar man med två färger blir det randigt på längden på framsidan och på tvären på baksidan, jag ska visa här någon gång. Det var ett mönster i någon av mammas tidningar på 70- eller 80-talet och min syster stickade hela tröjor i detta.
I somras stickade jag sittunderlag och ovanpå det röda ligger det ett sådant randigt...muggunderlägg.
Lite sockstickning hann jag med också!
Dessa stickar jag med gamla stålstickor... och då hamnar jag i ett läge där jag håller högerstickan illhårt med RINGFINGERN (!) vilket snabbt leder till att det gör ont i armen och axeln. Sådär gör jag ALDRIG med Knit Pro-stickorna. Så länge jag stickar med dem får jag inte ont någonstans! (Stickade toppen på baskern med Gjestals bamboo och det funkade också, de var vackert bruna och glansiga.)

Undrar om det finns någon annan användning får 1,5 kg stålstickor?

Inga kommentarer: