söndag 15 januari 2023

Sockor, förstås

 Många sockor blir det, men de här har olika element sm jag gillar. Förutom att de är stickade från tån, båda samtidigt med magic loop.

1) Resår under hålfoten

2) Hälkappa (har kostat lite möda att hitta min variant av det från tån)

3) Förstärkt häl med lyft maska vart fjärde varv

4) Hög häl

5) Sydd avmaskning eller "tubular bind off" vilket är trixigt om man ångrar sig men blir väldigt snyggt, tycker jag!

Garnet är Opal, minns inte om det är 6-trådigt men ungefär som Fabel. Färgen heter Energy, tror jag. Stickor 2,5 eller 3 fast jag kör alltid med tunnare, så 2 utom de sista varven innan avmaskning då jag hade 2,5. (58 maskor runt foten.)

9 kommentarer:

Ewa Svensson sa...

Tänk att man kan variera sockstickning på så många olika sätt. Själv har jag aldrig testat att sticka från tårna och uppåt. Vad har det för fördelar, tycker du?

Anja sa...

I mitt tidigare liv stickade jag faktiskt en del sockor. Tå upp lyckades jag lära mig men allt det andra du beskriver här är rena grekiskan för mig :-). Måste vara kul att behärska och så snyggt blir det!!!

Cecilia sa...

Fördelen med tå-upp är kanske inte så revolutionerande, bra om man har ont om garn. Jag ticker det är lättare att få bra passfor, men det går väl lika bra åt andra hållet.
Jag tycker det är enklare att lägga upp och komma igång från tån med magic loop.

Sugar and Spice sa...

Jag stickar just nu den förstärkta häl som du visar. Det är andra gången någonsin som jag gör just den varianten. Men varven sjunker liksom ihop när man lyfter maskor. Brukar göra hälkappan lika många varv som hälens maskor, men jag tror jag får göra fler varv än så den här gången. Men snyggt blir det.

fale artut sa...

Men om man vill sticka nya fötter på skaften, hur går det? Nyfiken i en strut......det är jag!

Anonym sa...

Om foten blir utsliten kan man återanvända skaftet och sticka på en ny från skaftet ned till tån, som vanligt. Sticka från tån är nog mest för nya sockor.
Man skulle väl i princip kunna sticka från tån och sy fast men det verkar jättepilligt...

fale artut sa...

Om man stickar mudden först är det lätt att sticka ny fot, men jag undrar hur det fungerar när man gör starten från tån, jag uttryckte mig kanske luddigt. Det är så bra när man kan ha samma skaft, fast pillrigt att plocka upp maskorna, men sedan är man på G fort!

Cecilia sa...

Men det funkar på samma sätt,klipp bort trasiga foten, få tag i maskorna (en kommer vara lite annorlunda, eftersom det är undre delen av maskan och så är det bara att köra sedan!

fale artut sa...

Kändes bara åttabak när maskorna kommer upp o ner..........
Men man kan ju testa