fredag 28 juni 2019

Att "stecka maen på daen"

Förra sommaren gladde jag grannen med att göra tre krakar, "en-pinnes-hässjor" för att ta tillvara höet från maden.
Då berättade han att när hans far kom till gården, agronom med moderna metoder blev han mött med viss skepticism av den gamle bonden. Det behövdes ingen maskinell skördning av höet, "man stecker maen på daen", det vill säga man slår höet på maden med lie och sticker det på hässja på en dag. Här följer en bild på kanske en åttondel av gårdens mader:

Han var nog flink med sin lie, men om det var sant att allt slogs på en dag så var det nog ett helt arbetslag men liemän och sådana som gick efter och krattade och hässjade.
 
Här ser man större delen av min lille bit. Till vänster "Smygvägen" ned till vår å-strand (för grunt att bada där på sommaren, tyvärr!).
Med hjälp av gräsklinga på röjsågen så stecker jag det där ganska snabbt, men inte idag, i stekande sol!

Det var kallt men underbart i ån igår!

Vi har härlig sommar...Fast det är inte bara härligt med blå himmel och sol,  jag oroar mig för  bristen på regn, förra sommaren i tydligt minne.

1 kommentar:

AnJa sa...

Jodu, förr var de arbetssugna! Tror kanske inte heller att han klarade det på en dag. Men allt var faktiskt inte bättre förr. Härligt dock att få uppleva lite av svunna tider!