söndag 7 april 2019

Ensamhelg i stugan

Den här helgen hade alla olika planer och jag har en stilla helg för mig själv. Maken levererade bilen till jobbet så att jag kunde åka direkt och kom iväg före rusningstrafiken ut ur stan.
På fredagen var det musik på lokala puben och jag träffade fina grannarna där.
Det var ett bluegrassband, perfekt för ett glas öl och lite prat om vägen, våren och vildsvinen.
Sedan ägnade jag lördagen åt trädgården.
Krukorna vid vägen är laddade med hästgödsel och jord. Små malvor i den ena och överdrivet många solcellslampor för att övertyga rådjuren om att det finns enklare saker att äta.
Förra årets vatten-fat/bar för insekter hade spruckit så här är det nya, förbättrade vattenhålet för bevingade vänner. Har sett ett bi och massor av citronfjärilar än så länge.
 
Kanske får syrenen blommor i år för första gången?

Luktolvonet har fått stå ifred för rådjuren i vinter, kanske lite blommor på den också?
 
Mamma odlade alltid eterneller och det är ju klimatsmart, färgglada blommor inne på vintern utan långa transporter och växthus. Förra året kom jag på det försent och sådde och även planterade ut för tätt. De växte fint men jag fick TVÅ blommor.
Här är några av plantorna i det femkantiga landet.
Det är nu gott om vatten i trädgårdsbrunnen och jag plumsade i dränkpumpen. Dock brukas detta vatten med sparsamhet. Regntunnorna är fulla men i år kommer inget vatten tas för givet.
Ginkon, som stått i boden hela vintern får stå i gurkväxthuset någon vecka för att vänja sig.
Här har jag förberett för gurkor och tomater och luktärtor. Brunnen hästgödsel och jord.
 
Nu orkar jag inte ladda upp fler bilder men det finns krokus, ett potatisland med finjord, påskliljeknoppar, nykluven ved, pioner som tittar upp ur jorden, påfyllda odlingslådor och en massa mer saker att vara glad över.
En sådan lycka!




3 kommentarer:

fale artut sa...

Livsandarna har återvänt!

KataM sa...

Det låter som en alldeles underbar helg!:-)

AnJa sa...

Oj vad du har varit flitig och så roligt med alla bilder! Och vilken lyx med en lokal pub vid sommarstället!