lördag 5 oktober 2013

Ketchupeffekt

Efter lite lågvatten i inspirationsfåran är det nu en enda vårflod, vart jag tittar ser jag den-måste-jag-göra-saker!
Såhär är läget just nu:
*Sockor till LC: Det är en tackpresent och blir vanliga, kraftiga, raggisar. Inget rajraj alls.

Raggi från Järbo. Jag använder smalare stickor än de rekommenderar på banderollen, annars blir det lätt att de säckar ihop eller snarare ut efter första tvätten, tycker jag.

*Sjal eller scarf till HS: Också tackpresent men här ska det vara lätt, luftigt, milt rosa och rejält med rajraj. Jag såg en sjal på FB gjorde med ull och lin och släppta maskor, skir som en sommardimma... så tänkte jag lite på Drop-stitch-scarf om jag hittar det perfekta garnet, något tunnare men glansigt, tänker jag mig. 

Eller denna alpacka-löv-historia i tunt garn och lite tjockare stickor...
Eller måhända Tre systrar?


(Bilden lånad från Big R, dvs Ravelry!)
There's no end to the possiabilities, som jag brukar säga! :-)

Mer i min privata vårflod:
*Driftwood.
 
(Bild från Ravelry) Är lite sugen på att prova på denna andra variant av uppifrån-och-ned fast med kortare sprund och med kortare ärmar så att garnet i lagret räcker.
 
 Lite mer som en T-shirt. (Jag har mer än på bilden! Jag är optimist, inte dum. Inte enbart dum, i alla fall!)
*Nu när kanske höstkylan kommer till slut kommer jag att tänka på mina större tröjor.

Vinrött lär ska vara inne i höst också. (ALLTID hos mig! :-D) Bilden blev sådär utsökt suddig som de blir med min kamera när höstmörkret kommer, jag tycker om det. Lite grand. Ibland. Orkar helt enkelt inte ta om bilden! :-D
*Bohus-rip-off-mössan
*Fingervantar. Har använt köpefingervantar de senaste dagarna men det blir nästan kallare med än utan!
*Diverse pågående småprojekt:

Idag blir det dock inte just något stickat; jag har sovit ut efter nattens släpa-runt-på-möbler-partaj hos grannen i natt och sedan ska vi väl förbereda oss inför bröllopet ikväll. Och blir det någon tid över så har vi att göra ännu med efterdyningar efter flytten.

 För nej, vi är inte klara ännu. Låååångt ifrån! :-D
(På den här, mer normalsuddiga, bilden syns mina strumpor stickade i garn med nässla i. De är okej men de har inte den där ljuvliga värmen som riktiga ullsockor. Skulle nog använda detta fantastiska, lena, silkiga  garn snarare till en tröja eller vårhalsduk hellre än till sockor nästa gång!)

5 kommentarer:

Rosenvante sa...

Men snälla nån har du fått sådana jobbiga grannar. När jag bodde i stan hade jag jobbiga grannar som spelade vrålgapig musik högt på nätterna, jag gav igen en morgon och spelade klassisk musik högt som tusan, har för mig att det blev lite bättre efter det. Nu bodde vi vägg i vägg så det kan ju vara enklare då. Du får prata med dem helt enkelt och förklara att deras nattarbete håller dig vaken. Vilka underbara mönster du hittat, gillade den andra sjalen mest av sjalarna och tröjan var bara såååå snygg.
Hoppas ni får en trevlig kväll och att bröllopet blev precis så där underbart som det sig bör.

Sunna sa...

Härligt när inspirationen slår till, här är det likadant, projekt i massor

Ann-Sofie sa...

Det var en rejäl vårflod du skaffat dig så här på hösten. Lycka till. Skönt om hela vintern täcks in av projekt så att du bara vaknar en dag och har vår plus en hög med fina saker i garderoben.

AnJa sa...

Kan du inte skicka hit liiiite av din inspiration, snälla???

Maritas Maskor sa...

Jisses vad en massa projekt! Det tar helt andan ur mig!
Hoppas att energin håller sig kvar på samma nivå, så att du hinner i land med mycket av det du vill :)
Själv har jag känt mig alldeles trött nu några dagar. Vet inte om det är nåt på gång, typ förkylning, men jag hoppas att det inte blir nåt av det.
Kram!