fredag 5 juli 2013

Mycket snack och lite verkstad

Jag pratar mycket om all ull jag har och att jag ska spinna men blir det något?
 
Ja, nu är det på gång. En kasse full med kammade lockar! Jag ska spinna av den gräddvita ullen jag fått av kollegan och sticka ett par fingervantar till honom. Hans namn består av fyra bokstäver så jag tror att jag ska sticka in de två första på vänstra vantens handrygg och de två sista på högra vantens handrygg, så jag har tagit fram kontrasterande mörkare ull också. Det är två nyanser av brunt och ligger överst i kassen.

(Suddig bild men liksom...fartig?!) Planen är nu två tunna trådar hemspunnet som tvinnas ihop med en tråd kidsilk.  Tretrådigt är fint och så får jag lite ökad styrka och stabilitet med kidsilktråden.
Jag levererade dottern med cykel till Falköping igår (det GÅR att åka tåg med sin cykel därifrån, trots att SJ understundom påstår att det inte går. 30 kr för cykeln och det finns två cykelplatser på varje Öresundståg! Så det så!) och eftersom jag skulle ha en tråd att blanda med mitt spunna letade jag efter garnaffärer och hittade två, båda spännande på lite olika sätt.
Inas garn och postorder hade fantastisk rea med sikte på att gå över till att sälja bara eget garn. Jag höll fingrarna i styr och köpte ingenting men sparade visitkortet på ett säkert ställe i plånboken! :-)
Den andra garnaffären låg vid en gränd ut från stora torget...men jag minns inte namnet, kanske Min garnaffär? Där bestämde jag mig med en massa hjälp för Kidsilk, avstod från massor men föll för Onion-garn.
 
70% bomull och 30% nässla. Lär bli starkt och bra, måste alltså provas. Av just mig. Förstås! :-)

Det som var stora barnsockar i går håller på att bli disktrasa idag.

Jag gör stolpar om stolpar, varannan framifrån och varannan bakifrån så blir det mycket struktur men också mycket luft emellan, det gillar jag när det gäller disktrasor.
Idag blir det nog bilpromenad, bor man i en sådan fantastisk trakt måste den utforskas och avstånden idag blir lite för långa att cykla; Gudhem och Varnhem tror jag båda står på listan. Om inget annat kommer emellan, det är ju trots allt semester! 

4 kommentarer:

KataM sa...

Wow, ett garn med nässla i. Det skulle jag vilja prova. Älskar att testa nya material!

Ann-Sofie sa...

Gillar din disktrasa. Det finns för mycket Wettex i den här världen.

Maritas Maskor sa...

Först av allt måste jag säga att du har gjort en jättefin ny header! Vllken fin spinnrock!
Jag är ju så imponerad av att du kan spinna så fint! Men man måste väl ha någon utmaning kvar i livet också, eller...? :)
så glad din kollega ska bli! Både hemspunnet och hemstickat!
Garnet du köpte ser riktigt fint ut. Ska bli kul att höra vad du tycker om det sen :)
Ha en jätteskön helg!

Sjömans-Elin sa...

Den där ullen såg trevlig ut! Ska bli kul att se vad det blir i slutänden! :)