onsdag 1 maj 2013

Müsli

Jag stickar för det vilda men på så många olika saker att inget verkar gå så särskilt framåt. Någon gång i mitten av maj kommer jag väl spruta ur mig färdiga saker i strid ström.

Nu visar jag istället upp en mer hushåll-huslig sida; jag gör müsli.
Tröttnade lite på att läsa på paket och sedan betala som för finaste ullgarn för lite havre och mycket socker.
Mitt recept är från 70-talet, då var det inne med vetegroddar, det fanns i ALLT.
Köttbullar, schampo eller bröd, spelade ingen roll, i med lite vetegroddar! Eller vetegroddsolja. Skulle man anpassa receptet till detta seklet borde man utesluta vetegroddar och istället pytsa i lite pumpakärnor!
Jag hade inga vetegroddar hemma (och inga pumpakärnor heller) så det är 12,5 dl havregryn/grynblandning, 2 dl solroskärnor, 2  dl linfrön, 1,5 del  sesamfrön, 1 dl rårörsocker samt 1 msk vanilj. I detta nedröres 1,5 dl vatten och lika mycket rapsolja. Sedan rostas alltihop i 200 grader i ca 20 minuter (står det i receptet men det tar alltid längre tid!)
Kan undra om jag ska pimpa det hela med lite tranbär, det känns lite modernt ändå?!

3 kommentarer:

Monica sa...

Låter gott det där...havtorn kanske det går att pimpa med också :-)

Otaliga projekt sa...

Eget musli är ju så gott! Mycket godare än "köpe".
Jag gör en musli som jag har hittat på en blogg som heter "En avdankad fitnessmamma". Men jag har tagit bort sötningen, har i färska russin efteråt istället.

KataM sa...

Jag har aldrig tänkt på att till och med musli följer modetrender. :-)