fredag 15 februari 2013

Snöras

När vi kom hit förra lördagen hängde det en snöfrans längs tak-kanten. Trots att vi värmt upp stugan rejält har snöhättan på taket inte rört sig nedåt nämnvärt förrän igår då den plötsligt hasat 20 cm längre ned och för en liten stund sedan sa det kabrak och så släppte stora delar av fransen.
Troligen är taket ganska så välisolerat, det är bra!

Igår gjorde jag färdigt den ena lilla mössan.

Har aldrig stickat någon jordgubbsmössa förut (och förstås inte nu heller!) men mönstret var sådär angenämnt enkelt och bra, bara att ösa på! Garnet är Tilda multi, 50% bomull, 50% akry. Fint i färgerna och bebislent men mina händer vill inte sticka bomull och akryl så jämnt och fint som jag kan med ull... Men det är good enough, jag ska tvätta och blocka så jämnar det sig väl lite. Dessutom är det bara sådana som jag som kollar på mössan på en bebis, resten av befolkningen tittar förstås på bebisen!)

Imorgon åker vi tillbaka till Göteborg, bäst att tvätta och städa lite inför den stundande arbetsveckan! Troligen har det varit en bra ledighet eftersom jag inte har den blekaste aning om vad som står i kalendern på jobbet...det får bli en överraskning och jag är optimist, förstås enbart roliga överraskningar!

Nu ska jag beundra hackspettshonan som med möda hänger och klänger på tagbollarna, lätthackat är det ju och troligen gott eftersom hon gör sig besväret! Precis nu kom en nötskrika, så grann i färgen och så tråkiga att höra på, "skoga-skata" kallade grannen på gamla landet den!

4 kommentarer:

KataM sa...

Ull är det mest "förlåtande" som finns att sticka med. Bomull, lin,silke kräver mycket mer för att bli jämnt. Så något fel på dina händer är det nog inte. :-)

Jag insåg när jag läste rubriken att snöras kan betyda två saker. Det handlade ju inte alls om att snöra kängor, eller skridskor eller något liknande. ;-)

Katarina

susiloci sa...

Que gorro tan bonito en dos colores!!!!!

Robellas atelje´ sa...

Åh,så söt mössa !

Mia stickar sa...

Så söt mössa!
Här har det också rasat massor med snö från taken!