onsdag 13 februari 2013

Älskade kompost!

Jag tänkte att ärlighet varar längst; här är mina andra stickningar...

En regnbågshjälm, en nymodig jordgubbsmössa och så de gamla sockorna som jag hållit på med ett tag. Ingen skugga över sockgarnet, men jag gillar det inte. Det vill liksom inte kännas...gôtt!

Här i trakten av Skara finns andra fåglar än jag är van vid. Förra gången vi var här såg jag massor av tofsmesar och i skogen hör jag hela tiden  kungsfågeln svirra. Just nu är jag fascinerad av den lilla stjärtmesen:

Kritvitt huvud och lång, svart stjärt. Kommer alltid i familjeflock.

Fem stycken som samsas på talgbollarna, så söta! (Skulle det vara så att det är svårt att uppskatta sötheten på dessa eminenta bilder kan jag föreslå en fågelbok, hrmpf!!!)

Sonen har varit flitig med såg, yxa och vedklyv och en gedigen Kaplaträning i barndomen har gjort honom till en god vedstaplare...(Fast det var inte riktigt sant, vi har har kört så att han sågar och klyver, jag staplar på sjöpall vi blivit vid på dotterns jobb!)

Livet här i nya stugan är gott, jag saknar egentligen ingenting från den gamla utom duschen och KOMPOSTEN Hur mycket insåg jag när vår nya komposttunna var på plats i förrgår.

Ville liksom klappa lite på den. Köpte mat med siktet inställt på sådant vars rester komposterar bra, tex bananskal. Kaffesump är perfekt men avocadoskal är inte nedbrytbara. Alls, tror jag!

Eftersom mobila bredbandet fungerar bäst på golvet alldeles intill kaminen känner jag mig nu väldigt varm på sidan som är vänd mot kaminen och väldigt kall på sidan som är vänd mot golvdraget under dotterns säng, dags för en kopp kaffe innan sonen och jag drar till skogs igen, vi ska elda!

9 kommentarer:

fale artut sa...

Kompost, jag håller med Du! Och så mysigt det verkar, ved och elda, nära naturen, sånt som jag gillar. Sockgarn är inte min grej heller, tänk lite handspunnet garn på småfåttran........Värmande!

Maria sa...

Stjärtmesarna är ju helt underbara! Låter som ni har det riktigt bra i stugan. Blir nästan lite avis.... ;-)

fale artut sa...

Hoppsan, bor ni där permanent? Ja, du behöver inte svara om du inte vill....

KataM sa...

Det låter så alldeles. alldeles underbar med kamin! Själv har jag precis rest mig upp efter en liten slummer på golvet framför elementet. Det har inte alls samma mysfaktor, men värmer gör det ju i alla fall. Det är kallt idag!

Tina sa...

Det är rogivande att titta på fåglarna ;o) Har ett flertal matningsställen på gården....

Brukar oxå klappa på min kompost. Den gör ett fint jobb!

susiloci sa...

Que hermoso paisaje nevado!!!!!!!!

fale artut sa...

Jag känner igen livet och tankarna, skriv något roligt önskemål om eventuell utlottning på min blogg om du har några roliga idéer.

Monica sa...

Tofsmesar är ju så söta! Jag visste inte att de höll ihop i familjer!

Margita sa...

Tack för fina bilder och desto fler tummar desto fortare kommer våren hoppas jag