fredag 20 juli 2012

Packdag!

Imorgon bär det av mot Oslo! Det blir ingen separat reseblogg den här gången men jag ska väl blogga alla mina FOs allteftersom och då blir det ju automatiskt lite av en reseblogg här, istället!
Jag är inte den där organiserad packaren som jag drömmer om att vara. Jag mer fnuttar omkring och slänger ned saker jag kommer på i fåtöljen:

Vid något tillfället, när fåtöljen börjar bli överfull, sliter jag fram en resväska och öser ned alltihop i den. Ibland går det galet men för det mesta är det en hygglig metod.
Men ändå, jag drömmer om att göra genomtänkta packlistor och stapla små lavendoftande högar med kläder och eleganta reseetuier med precis de medikamenter jag kommer att behöva som sedan förpassa ned på ett organiserat sätt i en lämplig väska.  Lite såhär:

(Lånad bild!)

Min make rensade all svampen och han gjorde det omsorgsfullt, denna lilla prydliga hög är vad som gick till baka till naturen direkt.

Följande en familjetradition så komposteras inte svamprens utan det  mer planteras. Fast eftersom vi ska flytta struntar jag i princip i om det tar sig och blir ett kantarellställe på tomten. Särskilt som modet just nu tycks vara att stenlägga hela tomten så kommer troligen en ny ägare bara att schakta bort alltihop; nattvioler, kantareller, hallon och kaprifol!
(Det var egentligen ett miljöpolitiskt inlägg: STENLÄGG INTE ERA TRÄDGÅRDAR, LÅT DEM VARA EN LITEN BIT NATUR!!!)

5 kommentarer:

Pixi sa...

Jaha där lärde jag mej nåt nytt om att mN Kn plantera sin egen svamp!Vad bra! Håller med , vill oxå ha det sk á nauturellt,vill hellre att det växer vildblommor och ogräs än en massa importerad sten med glasstenar ovanpå!!Så sterilt, det gillar inte jag heller, må gott =)

Cecilia sa...

Jag tror inte att det egentligen fungerar att plantera svamprenset, min mamma gjorde det och jag har alltid gjort det och såvitt jag vet har det inte tagit sig...men hoppet är det sista som överger en så jag planterar på!

Renée sa...

Håller med dig, detta med sten har blivit lite väl på modet... Jag gillar gröna trädgårdar med lite sten i , inte tvärtom:-)

AnJa sa...

Ha en trevlig resa!

Snögumman sa...

Låter skönt att åka tåg!! Vi flög till Oslo i går och sen vidare till Bergen. Inför landningen i Oslo var det rejält skakigt. Nu är vi i ett mulet men fint Bergen :)