söndag 1 juli 2012

Min pion! Och Snötorpsstickning.

Jag tycker om pioner men har inte haft någon framgång här vid stugan. Men nu står den här, liten men underbar!

Jag är så stolt, för denna är inte köpt på planta med färdig knopp utan har kommit ur jorden, frambragt av näring och min heta önskan!

Jag fick med en myra, också, då vet man att det är sommar!

Här kommer nu beskrivning av Snötorpsstickning, överlägsen halsduksteknik!

Det  är egentligen ett enda varv sov som man upprepar gång på gång, men för att komma igång krävs typ tre varv.
Här kommer allting, steg för steg! :-)

Jag lade upp 5 maskor i tegelrött.
 
Stickade lite rätstickning så man kan se vilken sida som är vilken, fast det saknar betydelse sedan!

 VARV 1: Gör ett omslag mellan varje maska, maskorna stickas räta. Jag bytte färg så att man kan följa de där omslagen eller "hank"-arna. De första är alltså gröna.
 

VARV 2: Sticka först en maska, lyft sedan omslaget från varvet innan avigt, ("tag hank") gör ett nytt omslag ("lägg hank") och sticka sedan en rät maska. Jag gör detta varv gult, och på bilden är jag precis i läge att för andra gången lyfta omslaget från varvet innan (grönt).


VARV 3: (Detta är det varv som sedan ska upprepas!) Sticka en maska (kantmaska), lyft omslaget från varvet innan, (gult), gör ett omslag och sticka sedan ihop omslaget från varv 1 (grönt) med den räta maskan som finns precis bakom.
 
"Ta hank, lägga hank, sticka hank och maska"  eller "lyft, lägg sticka 2"...
Eftersom man gör samma på både aviga och räta blir den helt liksidig och oberoende av garn varm och fluffig!
Det fyller ju inte på så snabbt men man kan använda ganska tjocka stickor! :-)




6 kommentarer:

AnJa sa...

Det ser kul ut! Kanske skulle prova. Jag har inte hållt i ett par stickor på ... tja... någon månad tror jag. Vet inte varför. Kanske dax att ta fram garnerna igen :-)

Unknown sa...

Min pion har inte börjat blomma ännu. Väntar. Tack för att du visar snötorpsstickning. Det ska jag pröva och även ta med mig som tips till stickcaféet som jag startar i höst. Härliga färger på halsduken!

Sunna sa...

Här har du en pionälskare till, just nu har jag en jättebukett på köksbordet, tjuvplockad i en övergiven trädgård

garnlivet sa...

Åh, jag älskar pioner!
Vad kul att få se snötorpsstickning, det ska jag prova.
Jag har svarat på din fråga om hälen på min blogg, men skriver även här. Det är en istickad häl som jag hittat beskrivningen till på bloggen Dödergök.

Rosenvante sa...

Jag har precis samma pioner. Vi fick aldrig blommor och flyttade dem och delade upp i flera plantor. Nu blommar de så vi kan inte ens räkna blommorna längre. Kanske du skulle prova att flytta den lite.

Jag fick fundera lite innan jag fattade, det gäller att man tittar på rätt bild också annars kan man ju virra bort sig en del. Läckert med färgbytena så där också, även om det var för att visa.

The Willow Fairy sa...

Måste jag test i den ullen jag håller på och spinner nu - BFL - Fluffigt och mjukt i pastelliga toner. Passar nog bra till vintern (alla ullartiklar passar bra till vintern...)