tisdag 5 juli 2011

Retrohjälm utan söm?

Fick lust att se om det gick att eliminera sömmandet också när man stickar en sådan där hjälm som grabbarna hade på allvar på 70-talet, innan Stenmarksmössan kom. (Eller var det lokalt i Uddevalla? Lånad bild.) Nåväl, sedan stickades ju (?) sådana till bebisar efter fiffigt mönster men jag tycker
1) de följde inte riktigt bebisformen
2) man blev tvungen att SY en del både i nacken och i toppen... HATAR att sy!

Så nu pågår utvecklingsarbete, här är min första sömlösa prototyp!Fast frågan är ju om det inte räknas som söm när man gör "grafting"? (Svenskt ord för det? Maskstygn, kanske?)

Annars har sonen och jag promenerat lååångt idag. Började i solsken och slutade i hällregn, men det var varmt och skönt så det gjorde inget att vi blev lite blöta.

Vi hade inte kameran med, men ni vet; ljuvlig böljande grönska, vita får på ängen, näckrosor i sjön, smultron vid vägens kant och alla de andra underverken som man bortskämt tar nästan för givna...

3 kommentarer:

Rosenvante sa...

Låter som en skön promenad förutom regnet då. Men visst är det skönt att bara gå och njuta.

De där mössorna lyckades jag aldrig med, så lycka till.

Sanne sa...

Håller just på att sticka sådana där babyhjälmar, men med sömmar. Brukar lämna en lång ände så att man kan virka ihop sömmarna, tycker det blir lite följsammare. Men det ska bli spännande att se hur ditt experiment utvecklar sig!

Zandra sa...

De där klassiska mössorna... Jag tar gärna del av mönstret om du får för dig att skriva ner det :-)