söndag 29 maj 2011

Kattvakt, nystart och gammal hemlig plan!

Här sitter jag med en katt i knät. Det är varmt och mysigt!
Lilja verkar också tycka att det är okej för hon blundar, spinner och ligger tungt, men hon var inte glad för ett par timmar sedan när matte, dottern, knallade ut genom dörren med sin stora väska.Lilja anade att något sådant skulle hända så hon satte sig på iPoden för den har ju matte alltid med, då blir man inte kvarglömd: Planen funkade inget vidare och vi är alltså kattvakter.
Det är svårt att fota denna kisse:
Men, kära dotter, om du har tid att läsa bloggar; här är en nytagen bild på din tratt-katt:


Jag kom en bit på vägen med Rosebud men eftersom jag inte lagt upp tillräckligt löst blev det små skålar längs kanten. Så kan jag inte ha det så jag repade upp för att inte upprepa det misstagen när jag nu startat igen. Denna gången lade jag upp kring 3 stycken 4,5 stickor fast jag stickar med 3.0. Lösare än så går det inte att få!

Sitter ensam (med katten!) för maken är på landet, dottern på resa och sonen på inspelning med sin orkester. Men jag har att göra; ska ta itu med att betala räkningar, arbeta med en lite sak som måste vara klar imorgon och sedan ska jag runda av morsdag med att tvätta en veckotvätt... :-)

Var en sväng hos mamma och ville inte ta med Rosebud, för koncentrationskrävande stickning så jag hystade ned det tokigt mjuka mjölkfibergarnet med planen att att göra en slätstickad enkel scarf...men sedan var jag lite vaken på natten och fick en idé till en tjusig kant vilket så småningom svällde till något mycket mer och plötsligt mindes jag min hemliga plan från nyårsdagen 2010:
Att skapa ett eget spetsmösnter!
Ja,ja, "skapa och skapa" och "eget och eget"...låter liten pretentiöst för jag sätter nog mest ihop bitar av sådant jag gjort förut.
Första omgången är klar och det blev bra men inte inte fulländat, så jag gör en omgång till. Samma idé men lite justeringar! Tokigt roligt! Den ska få ett tjusigt namn så småningom men än så länge heter den Ernestine... :-)

(Blogger är verkligen trögt just nu, har fått lägga in bilderna en och en....)

9 kommentarer:

4U2 sa...

Vilken katt, verkar ha bråttom här i livet! :)

Rosenvante sa...

Men vad har hänt med kissen och vad är det för en sorts katt?
Vad fick du namnet Erenstine ifrån, det namnet har jag aldrig hört förr så det var ett roligt namn. Sjalen blir ju jättefin och så kul att du hittar på en egen spetskant.
Jag har så mycket idéer men eftersom jag har allt i mitt uterum just nu och det är så svårt att överskåda allt får det nog ligga på is ett tag framöver. Bara vi haft student får jag nog lite egen tid också.
Tänkte på det där med pionerna, vi hade två som nästan aldrig fick nån blomma. Förra året delade vi på vinst och förlust upp dem och satte dem på framsidan och i år vekar det som det ska bli fullt med blommor på dem, det var därför jag vågade mig på att köpa några nya. Men fungerar det inte så är det ingen större förlust vi gör heller så det gör inget.
Mys nu vidare med kissen i knät mellan tvättmaskinerna.

aliel sa...

Den där katten är ju så gräsligt grann! Hur kommer det sig att hen har tratt? Hoppas inget allvarligt.

Mia stickar sa...

Fin katt, är det nån sorts rex? Vad spännande att konstruera eget mönster, läste först ut namnet som Einstein och insåg att du är ju en Einstein som kan plocka ihop delar till en egen sjal! Ernestine är nog en blandning av Einstein och Cecilia!

Monica sa...

Stackars kisse, de brukar inte alls trivas med tratt....
Härliga färger i Ernestine!

The Willow Fairy sa...

Inte alltid lätt att fånga kissar på bild - därav de många "sov"-bilderna på Asteria och Ozzy...

AnJa sa...

Ja de där katterna har ett annat stuk än bonnkatter :-)
Kul med att göra egna spetsmönster. Mitt första mål är att lära mig att sticka såna...

Zandra sa...

Kul med egen designad kant! Ser fram emot att se slutresultatet! :-) Ha en bra dag!

Madeleine sa...

Stackars misse! Underbara färger på stickningarna :)