söndag 21 november 2010

Allt möjligt!

Såhär blev min alldeles första bild med nya kameran:Absolut Lucky Luke! Kunde den visa minsta fiber också? Jajamän, klicka gärna om bevis önskas! Och den klarade röda färgen riktigt bra.
Klarar den att ta bra bilder inne, på kvällen? Nja...nä... Men idag ska kameran få komma med på ö-promenad tror jag. Sonen och jag var på väg ut för några veckor sedan men när vi kom till Majvallen krockade spårvagnen med en bil... Nu gör nog vi ett nytt försök, maken och dottern är sega idag efter att varit på konser igår/natt (Imogen Heap) på Brewhouse så de får stanna hemma. :-)
Den som eventuellt läste min blogg förra december vet att jag hade en massa amaryllisar i en stor kruka. I år gick sniglarna hårt åt mina lökar och sedan skötte inte jag om upptagningen ordentligt heller så nu är det några små sorgliga knortar kvar.Därför tänker jag låta dem blomma, om det går, en och en.
Först ut är denna, inte alltför imponerande i sitt hyacintglas men det finns en liten fräsch grön rand och "finns det liv är det aldrig försent!" (Wiehe, Flickan och kråkan)Dessutom har jag en köpeamaryllis, 20 kr på Blomsterlandet, men den kommer fint:Min novemberkaktus blommar och snart har vi också en blommande orkidé.I somras köpte vi en paprikaplanta. Jag var lite motvillig för min erfarenhet är att de får löss. Den klarade sig ute hela sommaren men inne i lägenhetsvärmen fick den löss och inte lite. Så jag hyvade ut den på balkongen och se på den nu! Nästan så jag skäms!
Jag avslutar med en bild på min blivande kofta, lite bättre färgåtergivning i dagsljus!Nu ska jag se om sonen går att väcka och om han vill promenera, han ska på bio lite senare så det kanske är säkrast att vila sig i form inför det? :-D

9 kommentarer:

Annelis hantverk sa...

Grattis till en fin kamera!
Amaryllis är en jättefin blomma nu i juletid!
Ha en bra dag!

Renée sa...

Nu påminde du mig om att jag måste köpa en amaryllis...
Bra kamera!!!

Hoffmans Design sa...

Grattis till din nya kameran vad blev det för sort?
Den gör jätte fina blider.
Oj får du igång din amaryllis jag har alltid undrat om man kan spara och få igång dom till året efter.
Ha en bara Söndag Kram

Anonym sa...

Mikael Wiehe, Flickan och kråkan

Cecilia sa...

Ja, förstås! Det är Wiehe som skrivit Flickan och kråkan! Jag har rättat nu, tack!

Sanne sa...

Vilka fina blommor du har! Har INTE gröna fingrar utan får köpa nya när de gamla "tar slut".

Saras pyssel sa...

Kul med så mycket blommor som kommer fram nu - de behövs verkligen den här årstiden! Jag har haft några paprikaplantor inomhus hela våren-sommaren-hösten, utan några problem med löss. Jag har själv tagit fram dem från frön - kan det göra någon skillnad?

Iwona Eriksson sa...

Fina blommor, hos mig novemberkatus blommar också och orchidéer och amarylisen från förra året kommer upp.
Visst är det skönt när allt börjar blomma igen? Och mitt i vinter!
Ha det skönt!

Rosenvante sa...

Mina amaryllisar blir bara gröna långa blad på, gör väl helt fel antar jag, men så länge det finns liv i dem vill jag ju inte kasta bort dem. En ny köpte jag så jag skulle få en blommande också.
Ja, vilka fina bilder det blev och färgåtergivningen helt perfekt. Nu såg jag också att det var grönt i koftan, men det är svårt med blixtfoton helt klart.
Hoppas ni kom iväg på er utflykt idag så inget annat kom ivägen.