torsdag 7 januari 2010

Torsdagen den 7 januari, sista lovdagen

För barnen, vill säga. Själv arbetade jag en del i går och i dag var jag uppe med tuppen. Gillar det, njuter av tystnaden och ensamheten och är SÅÅ effektiv!
I går avslutade jag beanien som inte riktigt blev som beskrivningen tänkt sig men lite mer som beställaren, dottern, tänkt. Skönt att sticka för någon som säger hur hon vill ha det så att man kan försöka ändra tills det blir så nära rätt som möjligt. För att undvika för mycket veck i toppen minskade jag 16 maskor vartannat varv, vet inte om jag kunde gjort den ännu slätare genom att kanske börjat minskningarna tidigare och minskat långsammare, kanske bara 12 maskor per varv? Nyttig övning, jag kan sticka en till mössa och testa! (Jag GILLAR ju att sticka, och GÄRNA sådär, rakt på!)
Mössan är emellertid len som silke och med en härlig lyster som inte framgår av fotona!TEL-scarfen går framåt, slowly, slowly. Det retar mig lite att jag inte lär mig de där förbaskade 16 varven utantill utan måste sitta och kolla på diagrammet och mumla swOOOp när det är yo alternativt "yaRRRn over!" med överdriven skotsk accent. Jajamän, outhärdlig i sällskap. Får sitta isolerad i en skrubb! :-)
Lite senare idag ska jag på sopp-och kaklunch på Steinbrenner & Nyberg med en gammal arbetskamrat. Det ska bli trevligt och troligen mycket gott, har inte testat förut men hört massor av förtjusta och mätta personer lovprisa det hela!

2 kommentarer:

Therese Lestander sa...

Sopp och kaklunch lät fantastiskt. Undrar om man skulle koka sig en sopplunch på ren inspiration? Ha det så trevligt!

Rosenvante sa...

Ja, det lät trevligt. Soppa är oftast så gott och väldigt värmande och det kan ju behövas nu i dessa kyliga tider. Gillade mössan, en sådan skulle jag också vilja ha. Lägger den på önskelistan, som är sååååååååå lång nu.