torsdag 24 december 2009

JULAFTON

Hade inte tänkt blogga idag men barnen sover ännu och allt är förberett så varför inte?
Blev inspirerad när jag såg Rosenvantes snölykta för då mindes jag islyktorna vi brukade göra till julafton när barnen var pyttesmå. Men eftersom temperaturen är som den är här i Göteborg brukade det ju gå fort över... MEN i år är det ju en vit jul också här och så kom jag att tänka på mina ispynt:Det blir rätt fint och hade jag trädgård i kallare trakter så skulle jag hålla på hela december och fylla träd och buskar...för sån är jag! ;-)

Också stod tomten och tittade förväntansfullt på mig: "Ska du inte klogga mig, eller vad det heter?"Tomtens förfader fanns i mitt barndomshem och hade lovikaskägg och var djupt älskad. Min mamma insåg att en tomte gick inte att dela på 4 så hon sydde (i hemlighet, hur bar hon sig åt?) fyra ätteläggar. Tomten har fått utstå en del spe for sin konformade uppenbarelse men ALDRIG från mig!

När barnen vaknat och dagen börjar är det inga måsten på gång, kanske blir det struvbakning eller polkagriskok bara för att sonen gillar de verksamheterna.

Jag hittade inte riktigt drömgarnet till storebrorssockorna i går men det blir så här:och jag är rätt så nöjd. Garnet är Fabel (orangemelerat och grönmelerat) och det är ju alltid fab att sticka. Pojken gillar enligt sin pappa rött, grönt och orange och jag hade tänkt mig klarare färger men som sagt, good enough! Bebissockorna blir i samma garn men med grön tå och häl och orange skaft och fot!

Nu är det dags, dra ned persiennerna och låtsas att det är tidig morgon, tända granen och ljuskronen och änglaspelet och låta julafton börja!

Inga kommentarer: