onsdag 25 mars 2020

Tossor i Dominostickning, ruta 1 och 2

Första gången jag såg modellen var den gjord av mormorsrutor, men jag stickar ju hellre.
Man behöver börja med en ruta, en kvadrat, och den ska vara ca 8 cm i sidan till skostorlek 39.
Jag stickar i Lana grossa,  375 m på 150g, och för mig blir det lagom att lägga upp 15 maskor för att få 8 cm i rätstickning.
Rutan stickas från två kanter så jag lägger upp 15+15 maskor plus en maska extra till hörnet.
Alltså:
Ruta nr 1
Lägg upp 31 maskor, detta blir rätsidan.
Varv 1 är alltså avigsidan, sticka alla maskor, rätstickning.
Lyft första maskan på varje varv så att det blir en fin kantmaska.
(Jag lyfter som avigmaska med tråden framförstickan)
Varv två, lyft första maskan, sticka räta maskor fram till de tre mittmaskorna. Lyft den första, sticka ihop de två nästa, lyft första över de två ihopstickade. Då minskar man två maskor. Avsluta varvet.

Upprepa dessa två varv.
Minskningarna kommer alltså utgöra diagonalen.
Tillslut är det bara en maska kvar, klipp av tråden men behåll maskan.
 
Ruta 2
Lyft rutan och börja plocka upp 15 maskor längs ena sidan, låt den lämnade maskan bli mittmaska. Plocka 15 längs andra kanten,  en maska i varje kantmaska.

Dra förstås åt mittmaskan.

Vänd arbetet, lyft första maskan och sticka hela varvet med räta maskor.

Nästa varv är på rätsidan, glöm inte kantmaska. De tre mittersta stickas ihop på samma sätt som på första rutan.
Fortsätt tills det bara finns en maska kvar, spara den, klipp tråden!
Nu är tån färdig, mer imorgon!

För den ivriga, plocka upp 15 maskor längs den beigea kanten, mittmaska i övergången mellan beige och grönt och så ytterligare 15 maskor och sticka en ruta som blir ena sidan av tossan och så en ruta på samma sätt på andra sidan. 
Lät det rörigt?
Jag visar imorgon!

1 kommentar:

Unknown sa...

Oh va kul detta såg ut. Måste jag tresta. MVH / Mary