söndag 29 december 2019

Lite av varje

Juletid är rättningstid för mig, av olika anledningar (som jag är nöjd med) har jag varje år två nationella prov att rätta över jullovet. (Datum för de proven bestämmer inte vi på skolan.) Varje elev skriver 4 timmar i det ena fallet och 4,5 timmar i det andra fallet. Stort förberedelsearbete nedlagt för nästan alla så proven ska rättas med stor respekt. I år har jag dessutom, pga olyckliga omständigheter, ett vanligt prov också. Så jag, liksom många andra lärare, arbetar om än i hemmet under lovet. Men, nu är huvuddelen av arbetet med de nationella proven gjort och idag far maken och jag till stugan!
Lite sorgligt att lämna dessa, de två första att slå ut!
I bakgrunden övre delen av en ljusstake mamma och pappa hade, en kopia av en ljusstake från en kyrka i Dalarna. Tror jag. Varför lyssnade jag inte ordentligt?
Häromkvällen tittade maken och jag på filmen Guernsey litterary and potatoe peel pie society. Fin film med massa fina stickade kläder och jag blev alldeles tvungen att sticka en basker som Juliet i filmen har.
Hur den ser ut på? Jättefin på söta Lily James, hyfsad på mig och hemskt tråkig på tallrik! Se filmen, vetja, massor med vackert av olika slag. Och lite sorgligt. Som livet själv. "Sorgen och glädjen de vandra tillsammans", fin textrad i fin psalm.
När jag letade garn till baskern fastnade jag för Kambgarn, Istex på Island, marknadsfört via Järbo. 100% ull, jag hoppas på isländsk råvara, men vet inte. Inte superwash. Ordentlig snodd i singlarna och med fin kamgarnsglans. 150 m på 50 g. Tror jag hittat ny favorit!

2 kommentarer:

fale artut sa...

Det är en underbar film!

AnJa sa...

Önskar ett gott slut och ett gott nytt! Här blev det en konstig jul. Vi kom helt av oss så pepparkakstraktorn (en tradition) blev inte av. Julkyrkan kom inte fram, men det var trevligt att träffa barn och barnbarn om än inte alla hade tagit sig fram i jul.