lördag 27 juli 2019

Odlingar

Det började lite trögt med frostnätter i maj då mina gurkplantor, tomatplantor och förodlade potatisar frös bort. Stor besvikelse.
Men man är väl uppvuxen med sången "Börja om från början, börja om på nytt..."
Jag fick tomatfrö från Fale Artut och sådde sparsamt och fick en, ljuvligt stadig liten planta som nu bjuder på tunnskaliga härliga små tomater.
Jag köpte en planta på Coop, de tomaterna har en skarpare smak och kraftigare skal.
Om vädret står sig blir det massor med gurka, skördade den första idag. Första omgången bondbönor fick löss men det blir ändå en del fina bönor. Jag fick en chiliplanta och en paprikaplanta av en kollega, de växer men det blir nog inte så mycket skörd.
Potatisen växer bra liksom jordärtskockorna och humlen. Två äpplen verkar det bli, Ingrid Marie.
Ja, nu är det gött att leva, minsann!

1 kommentar:

AnJa sa...

Jag får mängder med tomater i år och röda blir det åxå. Men ack så små! En del växer till normal busktomatstorlek men de flesta är små mycket små mycket små... Gurkor däremot! Jag tror jag har gurkfingrar :-). Dina odlingar ser så fina ut!