fredag 21 juni 2019

Två hus och skurkjakt

Igår kom grannen farande, han brukar köra i maklig takt men nu gick det undan. Så kom han ett varv till och stannade på vår uppfart, det lyste i hans gäststuga och han hade inga gäster...hade jag sett något? Men jag städade efter sotaren och passade på att ta kylskåpet också (oklart samband där!) Så nej, jag hade inget sett. Och så hör jag mig själv säga "Ska jag hänga med dig bort?" Ett tvåmansuppbåd, liksom. En hårdför karl och en soft tant. I storblommig blus och rosa foppor.
Det hedrar grannen att han inte ens blinkade eller tittade efter maken.
Så utan att berätta om varje steg blev jag lite rädd precis när vi stod utanför dörren, men lugnare när det stod ett par små vita sneakers och  ett par svarta foppor på dörrmattan innanför, onda droghandlare med skjutvapen tar nog inte av skorna innan de går in.
Det var ett ungt par på äventyr, pojken var känd av grannen, visade det sig, och lite av en trasslare. Flickan smet undan utan ett ord. Grannen grälade lite tydligt, pojken bad om ursäkt och så blir det väl vid det. Fast inbrott var det ju, med kofot.
Ja, det var en spännande stund!

Dagens andra hus är ett fågelbo under vårt takutsprång. En slank fågel med grå rygg och vit buk får fram och åter som en tätting, avsiktligt skämt. (Det är förstås två, ser ingen skillnad på dem) Någon som vet vad för fågel det kan vara?

2 kommentarer:

fale artut sa...

Flugsnappare kanske
Så spännande, Tanter i blommigt är bra för miljö och moral.
Hederligt och tryggt.
Här är det fågelungar i två holkar, plus våra två flygande kycklingar som blivit stora.
Ha en fin midsommar!

AnJa sa...

Men hua! Det var som att hamna rätt in i en av alla deckare jag läser :-). Vilken tur att det inte var några riktiga skurkar!