lördag 27 april 2019

Stockholmssjalen, odlingar, kalas och ett rådjur korsar min väg

Jag har fyra inlägg i huvudet, därför fyra rubriker i en.
Den 11 april åkte jag med min klass och deras lärare i samhällskunskap för att besöka riksdagen. Roligt att åka med fina ungdomar, spännande med riksdagen och Stockholm är en vacker stad. Och fast jag har köpstopp på garn köpte jag lite Norogarn, som souvenir.
Idén till sjalmodellen fick jag förra sommaren och det är trekantssjal på halva och knytsjal på halva. Då får man en flik att svepa elegant över bröstet och fästa med en sjalnål på axeln.
Idag ska vi ha tvåstegs besök av släkten. Först, till lunch kommer mina syskon. Efter lunch ska vi gå igenom det sista efter mamma, brev och foton. Framemot kvällen kommer syskonbarn och syskonbarnbarn och så blir det knytkalas i föreningslokalen. Vi har dukat och burit dit våra bidrag så nu känns det under kontroll. Sonen har tenta idag på morgonen men hans bidrag till knytkalaset blir att berätta smått och gott om släkten. (På min mammas sida finns både en som suttit på fästning och en lågadlig major i Karl den tolfte armé. Lite kul att veta  sådant där!)
Egentligen hade vi velat åka till stugan med alla växter, men vi tar det på första maj.
Här syns tomat och gurka men det finns mer...
Vi bor ganska centralt, på en kvart går man ner till Avenyn. Med bussen tar det 10 minuter till Linnéplatsen och 10 minuter till Götaplatsen. Ändå ser jag ofta djur på väg till jobbet, senast ett rådjur som lugnt spankulerade över vägen. Innan jag fått upp  kameran var hon helt uppslukad av vegetationen, de är duktiga på att gömma sig! 
Nu ska  jag lägga på ren duk på köksbordet och ställa vatten till kylning. Fint ska det vara, minsann, jag har ordnat med isbitar också!
(Kanske lite mat med....🌞)

3 kommentarer:

fale artut sa...

Intensivt, och underbart! Mycket fin sjal!
Ha en underbar helg!!!

KataM sa...

Vilken jättebra sjal-idé!

AnJa sa...

Låter som en trevlig dag om än intensiv! Jättefin sjal! Och vilka härliga plantor.