lördag 29 september 2018

Min bästa mössa

Mitt huvud är eventuellt lite konformat, mössor glider av. Men nu har jag hittat en modell som sitter kvar bra. Så här gör jag:
 Mitt huvud är ungefär 52 cm runt om så jag lägger upp lagom många maskor för 53-54 cm. Man kan lägga upp vanligt (tänk i så fall på att lägga upp ordentligt löst!) eller så lägger man upp på två rundstickor samtidig, som om man skulle lägga upp i tån på en strumpa. (Judys Magic cast on) Lägg upp jämnt antal maskor och hellre en för mycket än en för lite. :-)
 
Sedan stickar man runt, runt på ena stickan ca 5 cm eller så bred man vill ha kanten. Därefter ett varv med 2ihop och ett omslag. Det blir liksom "perforeringen" där man ska vika. Och så lika många varv till så att man kan vika ihop kanten och stickan som bara hängt med nu ligger precis intill den man stickat med. Sticka nu genom en maska på vanliga stickan och en maska på uppläggningsstickan. Aningens pilligt men så slipper man sy! Har man startat med vanlig uppläggning kan man också sticka ihop, bara man är noggrann.
Detta är hemligheten med mössan som sitter kvar.
Sedan kan man sticka runt, runt med slätstickning eller mönster. Drygt 20 cm brukar vara lagom men det beror förstås på om man vill göra en tight sotarmösseavslutning, lång luva eller bara lite häng.
På den här mössan stickade jag fjällstickning och gjorde den ganska lång.  Man kan låta bli att ta in alls och sy ihop med maskstygn i toppen, då blir hörnen öron när man tar på mössan. Sådan som stickades som Pussy hats och bars av både män och kvinnor i USA i Women's march.
Här är en luva som sitter kvar, i reflexgarn, något onödigt kort!
Man kan sticka in namn och hemliga budskap.
På den här mössan står det TAPPA INTE SUGEN på insidan och mitt namn på utsidan. Jag stickade en till en finsk kollega och funderade på att sticka SISU SISU...längs hela insidan men kom fram till att hon redan vet allt om sisu och inte behöver påminnas.


2 kommentarer:

KataM sa...

Vilken jättebra mösskonstruktion!

AnJa sa...

Kopierat och sparat! Tack! Lär återkomma när jag börjar sticka och inte förstår :-).