lördag 21 juli 2018

Att bo vid en surhåla

När vi precis köpt stugan stannade grannen till för att hälsa. Jag ställde någon stabo-fråga om mygg och grannfrun sa något om vad man kan förvänta sig när man "bor vid en surhåla". Jag vet inte om hon menade maden mellan vår tomt och ån eller den lilla vattensamlingen på andra sidan vägen. Hursomhelst upprepade hon ordet förra sommaren. Det låter inte så fint men det har sina fördelar.
Gräset närmast skogen är helt förtorkat men till och med där spritter det av små grodor.
Getingarna är en plåga och jag har obarmhärtiga fällor på flera ställen. De tycks föredra hallonsaft från Bob.
Köksträdgårdsdelen, som ligger på andra sidan huset håller fukten fint. Jag har täckt allting med gräsklipp och det enda jag vattnar är kruktomater, ampeltomater och gurka.
Humlen som jag hämtade hem från maden för ett par år sedan stortrivs och varje morgon är allt täckt av dagg.
Bondbönorna är angripna av något men jordärtskockorna är oövervinnliga.
Potatisen är upptagen utom ett par stånd och jag har sått gröngödsling där,  honungscefalia. Jag har sommarsått morötter där kålrabbi stod buffé för sniglarna.
Det blir nästan för mycket hallon, jag plockar och plockar och plockar.
Bomullen är kraftfull, men knopparna vill aldrig slå ut...
Imorgon får vi nog en gurka, det har varit lite längre emellan nu ett tag.
Vi köpte en passionsblomma till sonens födelsedag och humlor gör ingen skillnad på känt och okänt. Hoppas den inte fick magproblem!
Jag stickar lite, övar på att avmaska tvåfärgad patentstickning, det som nu heter, brioche.
Maken ska bygga en förstuga och mot väggen står den lockläkt han tagit tillvara och som ska återanvändas.
Morgonpromenaden genom trädgården vid surhålan är härlig!

4 kommentarer:

AnJa sa...

Fina bilder! Gurka är i sommar en svordom hos mig :-). Kan inte begripa hur många gurkor det kan finnas i ett litet växthus... Här säger vi ETT surhål. Men vad är maden?
Jorå Gubben gör egna vedklippar. Du hittar honom på www.emeco.se. Fortsätt ha en fin sommar!

KataM sa...

Jo, surhålor kan nog vara bra en sommar som denna.

Jag har läst att det ska vara en riktig getingsommar, men aldrig har jag väl haft så ont om de små liven som i år. Tror inte att jag sett mer än tio på hela sommaren. Lite synd, för jag har den märkliga egenheten att jag faktiskt tycker om dem. Du kan väl tipsa några av dina om att flytta häråt... :-)

KataM sa...

Knappt hade jag kommenterat, förrän jag hörde om ett getingskrämmartips på radio. Ta en vanlig brun papperspåse, fyll med knycklat papper så att det får formen av ett getingbo och häng upp. Getingarna tror att det är ett bo och eftersom de har ett starkt revirbeteende, håller de sig borta från främmande bon. Hänger man dem med jämna mellanrum under takutsprånget på våren när de börjar bygga, så söker de sig någon annanstans och sätter man en påse där man fikar, så vill de inte komma nära. Det låter ju faktiskt som något som skulle kunna fungera.

fale artut sa...

Det var ett superbt tips, det skall jag genast testa!! Vi har en koloni på ett mycket dåligt ställe! TACK för ditt tålamod!!