torsdag 8 mars 2018

Att starta upp nya arbeten

Sedan ungefär två veckor ligger en nästan färdig kofta på soffbordet...och då väller sticklusten fram! Inte att sticka 20 cm på två ärmar, jag vill starta nytt! Och här finns inga spärrar!

Först var det då gladponchon, som jag till och med stickat klart, alltid något!

1)Tant Koftas "Den runda filten" kändes lite som ett måste, det skulle ta på mitt garnförråd, vara lämpliga att sticka på under möten, välgörande ändamål, dessutom! Där är jag en bra bit på väg, tjocka stickor och tjockt garn och roligt att kombinera glada färger, för det var så jag valde. Rött, rosa, gult och grönt!

2)Sedan fyller ju en före detta kollega (som en gång gjorde mig en stor tjänst) år i april och honom har jag lovat nya sockor, den här gången kommer det att bli Mariusgenser-inspirerat eftersom han förra gången sa att han vill ha något i rött, blått och vitt. Så det blev en utflykt till garnaffär igår, Sandnes Sisu i de rätta färgerna. Jag har förstås börjat!

3)På posten ligger garn till en julklapp...ja, allt är tillåtet när jag vill lura mig själv att det är okej att dra igång nya stickningar! Grönt och lila garn till en Ishbel...är det så den heter?

4 och 5) Just idag har jag letat upp bästa beskrivningen, eller egentligen två olika, på en Klein-flaska-mössa.
En Kleinflaska är en matematiskt märklighet, lite mer obegriplig än Möbiusbandet. Men lite besläktade och om jag rappar på hinner jag ha mössan...eller mössorna.... klara tills min elev ska redovisa ett arbete om Kleinflaskor.

Till råga på allt dåligt beteende bloggar jag nu på arbetet, fast å andra sidan ska jag ha utvecklingssamtal till klockan 18 ikväll, så lite fritid kan jag väl få växla ut nu?

2 kommentarer:

AnJa sa...

Imponerad! Önskar att jag hade lust att ta tag i stickningar. Väntar ivrigt på att lusten ska återkomma. Den runda filten ser spännande ut!

Amarga sa...

Klein-flaska-mössa? Det låter spännande, var kan man hitta beskrivning ( jag ser bara uppgifter om själva flaskan, vilket ju är intressant i sig)?