söndag 3 september 2017

Twin peaks levererar

Jag menar inte TVserien,  den såg jag aldrig. Eftersom jag är kemiskt fri från lokalsinne tar jag riktmärken i skogen och ger dem namn jag minns. Taniga björken, Äckliga eken, Jans staket och liknande. Twin peaks är två små kullar på vars baksida det brukar växa kantareller. Sommaren var för torr men nu fanns det!Lite, i alla fall!
 ( Karl Johan svamparna är från egen skog, jättefina och plockade av maken. Jag gillar inte dem...)
Amaryllisarna har fått lite snurr så nu får vi glädja oss åt en sådan några månader tidigare än planerat,  men det går väl bra,  det med!

3 kommentarer:

KataM sa...

Åh, Karl Johan-svamp som är så gott! Tycker bättre om dem än kantareller, faktiskt.

Jag har också svamp på egen mark - på en skräphög bakom huset växer vit flugsvamp. Typiskt mig att odla giftsvamp. ;-)

fale artut sa...

Torkad Karl-Johan svamp är utsökt i potatisgratäng.........
Med grädde och lite potatis, salt, örtkryddor och peppar, och en stund i ugnen så behöver man inte ens något till, mer än en liten sallad
Lite zucchini är fint att varva med också
Mycket populärt i Italien, förutom hos oss.
I fjol hittade vi två!
Kram!

AnJa sa...

Häruppe är det ett riktigt kantarellår. KarlJohan brukar jag titta efter men inte hittat några. Så kul med en amaryllis som är långt före kalendern :-)