söndag 23 februari 2014

Nu tog tiden ett skutt igen!

I dag känns som att det kan bli en god dag.
Maken och jag började gårdagen med en lista så lång som en arm på saker som skulle göras och det var inte bara småsaker, men vi fick gjort nästan allt! Så idag blir liksom lite mer av en ledig dag.
Jag ska bara laga lasagne av 1,2 kilogram köttfärs och kanske laga kycklinggryta av den kycklingen som ligger i en stor pappkartong och tar plats i frysen. (Troligen finns det en plastpåse i kartongen, eventuellt löser jag det genom att helt enkelt ta bort kartongen! Kom på det nu! :-D)

Igår, efter att kvällsfriden infunnit sig bestämde jag mig för att spinna lite, det var så länge sedan. Hade lite finfin babyalpacka liggandes...men det var ingen bra ull att starta med. Dessutom var det snabbaste spolen, den normala är i stugan.
Så jag kilade ned i källaren där jag förvarar min "lärull". Fick en hel massa från mäklaren som sålde vår stuga och den har jag tvättat på lite olika framgångsrika sätt och hanterat lite olika. Men där fanns en kartong vit, långfibrig, lite fet tesad ull. Den tog jag med upp och eftersom både kardor och kammar är i stugan fick det blir typ "tott-spinning". Eller "test-spinning" eftersom det mer var testar än tottar.

Det blev inte så mycket men det var ljuvligt! Och fet ull gör så härliga underverk med händerna!

När vi flyttade in här fanns det en liten söt knoppbräda i klädkammaren med prislappen kvar. 2,75 på Åhléns för en massa år sedan! Den sitter nu i vardagsrummet och bär upp lite av mina spinnverktyg, tycker att det blev så fint!
 
Fin är också den övergivna amaryllis jag hittade och som fick bli min för 20 kr.
 
Liten, vit och dubbel! Två överraskningar där, för lappen i krukan visade på en enkel mörkröd, men jag är så glad för min vita "ros"!
 
Jag stickar vidare på en massa projekt: Hjärtefilten (ovan) är snart klar, Pinky-tossorna har vilat till förmån för filten och raggsockor till Syrien men här kommer min nuvarande stick-lista:
 1) Avsluta hjärtefilten.
2) Sticka 240 gram sockor till Syrien (det är så mycket lämpligt garn jag har just nu inför nästa deadline)
3) Göra färdigt Pinkytossor till L
4) Börja om med dotterns tröja. Hjärtefilten inspirerade lite grand. Typ samma garn och det blir fint med moss-stickning. Bara jag slipper patentstickningen ska jag nog få till en tröja till henne!
5) Eftersom jag stickat något till två av fyra blivande pensionärer på jobbet måste de två andra också få något... Sockor till F och något krokat till K?
6) Avsluta korvskinnströjan. (Jag kan ju råka bli smalare och den kanske töjer sig? Jag tänker inte sticka om, kanske någon smalare än mig vill ha den? I hyllan är den till noll och ingen nytta, iaf!
7) Påbörja min tjocka grå kofta
8)....och en massa annat som bara MÅSTE bli stickat... :-)

Men idag ska jag som sagt laga lite lasagne (bra att ha i lunchlådor) och rensa lite på skrivbordet och köpa en sådandär platt sak som samla upp stenar och skräp under skorna i hallen så att man inte har dem överallt, skicka babysockor till S som just blivit mamma,
Sockorna är pyttesmå men ändå gigantiska till bebisen

köpa tidskriftshållare till sonen och köpa lämplig lampa för mitt odlingsprojekt:

Jag ska så bomullsfrö idag! Fick tre fina frön av Lilian och nu är det dags, men de behöver lite mer ljus än naturen står för här.

Så ja, det verkar kunna bli en riktigt god dag för mig!

4 kommentarer:

Louise sa...

Så mycket härlig kreativitet! 😊

KataM sa...

Oj, vad det händer saker hos dig!

Verkligen fint med sländorna så där på väggen. Mina står i en vas, som en blombukett. Fint det med, men på ditt sätt syns varje enskild slända bättre. Den droppformade är förresten alldeles ljuvlig.

Det låter spännande det där med att så bomull. Är planen att spinna den sedan?

Rosenvante sa...

Oj oj så mycket du håller på med. Så du tottspann lite också, visst är det härligt och så mjukt det blir, en balsam för själen faktiskt när man håller på. Åh nu blev jag riktigt sugen på att spinna, men jag sitter ju ute eller i vårat uterum och håller på med det och det är alldeles för kallt ännu.
Det där bomullsfröet blev jag nyfiken på, är det för prydnad eller ska det användas till nått?

AnJa sa...

Jösses! Blir alldeles matt när jag läser vilken fart det är på dig. Iofs har jag dammsugit och skurat golv men resten av helgen har jag mest suttit vid os. Får säkerligen abstinens nu när den är slut...