tisdag 5 november 2013

Nu är gåsen plockad

Jo, jag skrev ju tidigare att jag hade en gås oplockad med Järbo. Så nu kommer hela storyn! :-)
För ett par år sedan skrev jag till Järbos konsumentkontakt men fick inget svar. Vilket retade mig.
Men ändå så köper jag Järbogarn ibland; det är trevligt att sticka med, det finns i fina färger och det finns till bra pris på Maxi.
Men senaste köpet blev lite trist för jag hade inte hunnit längre än till lilltån (stickar från tån och upp!) när första knuten kom. Nästa kom vi hålfoten och den sista på den sockan  vid hälen. På andra sockan var det bara en knut men fyra sammanlagt är ju rätt så många på ett enda nystan.

(Jag tog ett foto för att visa så vid varje skarv ligger en stickmarkör utom vid den första där det sitter en lila plastnål.)
Och det var ungefär när jag började fundera på att fästa de där extra trådarna som jag gick i baklås, kände mig sur och övertygad om att det inte var någon idé att kontakta Järbo.
Vid närmare eftertanke lite barnsligt så jag bestämde mig för att agera vuxet och ge dem en chans. I morse skrev jag alltså och klagade och någon timme senare hade jag fått ett mycket vänligt mail där hon som svarade bad om min adress eftersom jag ska få garn i kompensation.
Så gåsen är numera plockad och jag nöjd.
Sockorna är julklappar men jag tror inte att den nye ägaren skulle komma på idén att läsa en stickblogg så det gör nog inget att visa dem såhär! De är ju dessutom avbildade med avigsidan ut och inte ser man den fina avslutande röda randen ordentligt heller...

9 kommentarer:

Sjömans-Elin sa...

Skönt att höra att det finns garnföretag som är större än pyttesmå som bryr sig! (Tänker väl närmast på DROPS, de är inte så jäkla kul i någon ände.) Har aldrig någonsin stött på en knut i Järbos garner, men å andra sidan är jag ingen storkonsument. Eller ja, något kilo Raggi och ett halvkilo Mini-Raggi har väl passerat, men men... :)

Margita sa...

Tack för att du säger till jag har stött på knutar i dyra garner bl a i multifärgade där helt plötsligt mönstret tar en annan vändning. Jag har klagat till ett annat företag om svenskullgarn med knutar och ojämn spinning jag fick till svar att jag var den enda som klagat och jag är ingen kund längre hos dem.

Isan sa...

Härligt att höra att de bryr sig!
Jag har sällan hittat knutar i Raggi, det är ett riktigt bra sockgarn.
Fina sockar du har gjort!
(Jag kanske också skulle börja med mina julklapps-stickningar..... :-O )

AnJa sa...

Grattis!

Magganmagi sa...

Bra respons från kundtjänsten där! Jag har också upplevt skarvar i Raggi-nystan. Mellanraggi i lila, limegrönt och vitt har haft knutar.
Synd att jag inte kontaktade dem!
Men grattis till dig!!
Sip&knit idag? Funderar starkt på att gå dit en stund. Tänk om jag äntligen skulle få tummen ur!!

aliel sa...

Skönt att du får kompensation. Kan tänka mig att det är extra viktgt för dem om de vet att en bloggar dessutom även om det ju inte borde spela nån roll.Jag har inte haft otur med knutar särskilt ofta men när det händer är det jäkligt irriterande.
Fina sockor, även avigifrån :-)

Rosenvante sa...

Ops så det kan bli. :)
Vilken tur du plockade gåsen, det lönar sig ju att prova att reklamera.
Jag gör så ibland och företag är oftast rädda om sina kunder och man får en liten kompensation vilket i sin tur är billig PR för företaget, eller hur?

Mia stickar sa...

Inte illa av Järbo! Har inte stött på knutar de gånger jag stickat i raggi emn i andra flerfärgade garner och det retar mig väldigt!

Annika sa...

Vad härligt med respons! Mer sånt vill vi ha.
Jag blir galen på företag som har en mailadress på sin hemsida och sedan inte svarar när man mailar. Och det verkar inte ha någon betydelse om det är snälla frågor eller tråkiga klagomål...
Fina sockor och jättefin babymössa du gjort!
Ha´ det gott!