onsdag 23 oktober 2013

Kamrat Posten Politiskt Korrekt

Ja, inte vet jag, jag har inte läst den tidningen på nästan 40 år. Finns den ens ännu?
Rubriken är bara vad jag mumlar när jag syr maskstygn (grafting, Kitchener stitch)
Jag har lärt mig det på engelska och det är Knit, Purl, Purl, Knit jag borde mumla, men då kommer jag av mig. Kamrat Posten på första stickan och Politiskt Korrekt på andra stickan, då flyter det på och blir rätt! :-)
Jag har avslutat mitt mobilfodral i tvåändsstickning.
Det blev ganska ojämnt för jag blev så otålig på de där trådarna som snor sig så förtvivlat. Precis som jag blev när jag försökte första gången för 15 år sedan. Så jag snurrade åt ena hållet en bit och andra hållet en bit. I början stickade jag för löst, men det är bra för då är det lätt att få tag i mobilen när den ska fram.

Och att försöka göra mönster la jag ned ganska så kvickt, det tog så lång tid att mobilen nog varit utsliten innan jag hade pulat ihop det.

Men fodralet är good enough, sitter bra, skyddar och värmer!
(What's not to like? som Joey i Vänner sa när Rachel gjort efterrätt med både vaniljkräm och kött!)

6 kommentarer:

Rosenvante sa...

Vilken bra remsa. När jag läste in gymnasiet för hundra år sedan hade jag en matte remsa för sin & cos som lät helt galen men den hjälpte mig komma ihåg då.

Otaliga projekt sa...

Åh vad jag blir glad när någon mer citerar Vänner. Det finns alltid ett passande citat att användas.
När det gäller K.S så måste jag också upprepa alla moment högt. Hoppas att det lossnar snart, så att man kan sy ihop även om det finns andra i närheten....

Ann-Sofie sa...

KP finns ännu och den är ungefär som för 30 år sedan. Sonen här prenumererade ett år.... sen blev det Kalle Anka för hela slanten.

Men jag fattar inte vad det är du gjort för stygn. Är de bra till något särskilt ...?

KataM sa...

Vad skönt det är när man kan känna att det är good enough. Försöker lära mig det - att allt inte måste vara så perfekt jämt.

Ett fint fodral är det i alla fall. Och de där maskstygnen verkar väldigt bra.

Kul förresten att bli påmind om Kamratposten. Det väckte barndomsminnen. Och lite skönt på något sätt att få veta att den fortfarande finns och är sig lik, i en tid där allt förändras så snabbt. :-)

Margita sa...

Ja tröjan är varm för tjock kanske för att ha under en jacka. Men Alvar är på ett utedagis och sover även ute så han behöver något varmt. Kul med Ks

Annika sa...

Kitchener stitch har jag aldrig lyckats med och har gett upp. Det är lika med tvåändstickning, aldrig lyckats få färdigt något... :-) Men kanske jag skulle få färdigt ett mobilfodral, tack snälla för idéen!