fredag 15 mars 2013

Glädjetjuvar

Man talar om energitjuvar och sådana får man akta sig för.
En del stickningar utvecklar sig till glädjetjuvar, dem får man repa upp!
Här är en:

Jag är så nöjd med hur jag lyckats med mönsterstickningen. (Inte lika nöjd med det suddiga fotot men jag skyller på kameran och bristen på ljus!)

Och så nöjd med att jag gjort annat mönster på undersidan, inspirerad av en artikel om slitstarka vantar. Och garnvalet blev efter lite möda en fullträff.
Och ändå ligger den förbaskade stickningen där och får mig ur humör. Kände det som en sten föll av mina axlar när jag insåg att det var denna stickning som fått mig att tappa sticklusten. Och hamna i ett besinnigslöst nystarteri.
Kanske, kanske att jag överdriver liiite men jag känner hur alla pusselbitar i livet faller på plats nu när jag utsett min syndabock! Även pusselbitar på jobbet blev plötsligt lagom stora och passar i varandra.
Jag har börjat sticka på karamellfärgs-färgade garnet:

Jag har bara ca 100 ojämna meter tjockt garn så det får bli typ tofflor. Eftersom jag nystade det dubbelt innan jag gjorde härvor kommer nu garnet fram i samma färg och kommer att växla färg nästan precis samtidigt.

Den kraftigt turkosa tån är alltså gräddvit cheviot som färgats med ättika och grön karamellfärg.
Så, nu när jag bestämt mig för att ge upp den där sockstickningen kanske jag kan sova, också? Jag gör ett försök!

3 kommentarer:

Saras pyssel sa...

Visst är det märkligt hur ett sådant litet tillrättavisning "fel" ibland kan få hela världen att bli lite ljusare & gladare? Det är lite tanken med min utmaning "Veckans dåliga samvete" - att bli av med (minst) ett sånt "fel" i veckan). Härligt! :-)

Tina sa...

Trodde att det bara är jag som råkar ut för sånt....

Glädjetjuvar... hmm... känns bra att få ett namn på "det". ;o))

nattugglan sa...

hihih.. glädjetjuvar, vilket härligt ord..Fina färger på garnet.. ha en bra fredag!