tisdag 7 augusti 2012

Tre av fyra klara!

Eftersom det regnade hela dagen igår så spann jag min av nylonblandade vita ull.
 
Den var lite lurig, om man inte var med ville gärna nylontrådarna liksom glida iväg och inte blanda sig med ullen. Det var inte en fullständig njutspinning men definitivt lärorikt! Bäst funkade det när jag liksom drog lite i topsbandet så att det blev tunt och jämnt, som ett jättetjockt förgarn, kanske:

Nu ska jag spinna den sista dutten (100 g!) vit ull och sedan ska jag tvinna ihop alltihop! Det ska bli spännande!
Liljorna kom i år med, fast ovanligt små, kanske de behöver lite näring?

Idag lyser solen...eller kanske NU lyser solen...promenad, kanske? Om vi snabbar oss ut? :-)

4 kommentarer:

Skarvtjärns Greta sa...

Lycka till med spinnandet och tack för kommentaren på min blogg. Vacker lilja har du också

Rosenvante sa...

Mina oranga liljor blommar dåligt varje år, de blir jättehöga men ganska ynkliga i just blomman, kanske de också behöver näring.
Jag började på spinnandet igår men lade ner väldigt fort igen, det var liksom ingen riktig feeling i det hela och istället för att bli irriterad hoppade jag till dräkten och sydde i stället.
Just nu är det klarblått här, men lite vindigt. Det är bra läge att spinna alltså, bäst man går ut o passar på då. Mot kardor o ull.
Trevlig dag. :)

Maritas Maskor sa...

Vad mycket fint du spinner! Det är ju jag så imponerad av :) Så häftigt att kunna sticka något av egen-spunnet !
Hör att det har regnat massor hos er också! Här har det bara dånat utan för jobbfönstret, både igår och idag. Man sen rätt som det är skiner solen också. Märkligt väder!
Snygg lilja på bilden!! Jag tycker man oftast får såna där oranga as (läs liljebaggar) som åter upp hela alltet för mig, innan det ens hinner bli nåt av dem....
Fast i år har jag LUKTÄRTOR!! De har precis börjat blomma nu och jag älskar dem!!
Ha en skön stick och spinn-kväll!!

Pysselfarmor sa...

tänk mamma kardade och spann ull,,,ja det är väl inte så ovanligt eftersom vi hade får och bodde långt in i fjällen utan väg och vi i princip var självförsörjande på det mesta - även kläder....
men detta tänk ska spegla att jag inte alls är intresserad av att karda och spinna...inte heller av att väva. Undrar om jag liksom fick "för mycket" av det under barndomen...kommer ihåg att mamma vävde på kvällarna när jag skulle sova och det var en stor vävstol - hemmagjord - som stod där i köket...DUNK DUNK DUNK! ;-))