fredag 29 juni 2012

Utflyktsväder?

Nja, samma sort som i onsdags, i så fall. Gråa moln och de där vindpustarna som förvarnar om regn. (Jag har gått kursen Moln och väder, 5 p på universitetet!)
(Nä, jag skojar inte, det är alldeles sant!)
(Ja, jag kan spå väder: Man ställer sig med armarna uppåt så att de bildar ett hyfsat brett  V och så snurrar man så att V-et bildar en tratt. Sedan betraktar man himlen i tratten och så ser man vilket väder det är! Enkelt, eller hur?! :-)

I ett fall kan jag spå vilket väder det kommer att bli och det är i fall himlen är blå med tunna, vita streck med uppåtböjda ändar (cirrus uncinus).

Då kan man tillkännage att det är lika bra att förbereda sig på regn om 12-14 timmar!)
(Jo, och så om det brölregnar ur låga nimbostratusmoln, då kan man meddela att det antagligen regnat ur sig om sådär fyra timmar...tror jag att det var...) :-D

Jag myser vidare med mina handarbeten, lycklig och lugn. När jag fick ullkammarna av finaste kollegorna medföljde lammull och nu har jag till slut kammat den och spinner den:
 
Det är som att spinna ett moln, ett härligt fluffigt finvädersmoln (cumulus, då!)

När det gäller hålkruset så har jag kommit en bit påväg, ganska precis halvvägs, tror jag:

Sedan hittade jag mina påskpyntstottar, som jag kammade ihop i ren kam-glädje:

Av dem ska jag spinna färgglada trådar att snitsla min JOGGINGRUNDA med. (Japp, Cecilia=nybliven stughurtbulle med en runda i benen!) Banan är snitslad med orangea plastband men de syns knappt, har nog hängt där ett tag.
Och DÄR kom regnet, nu startar jag en brasa!

4 kommentarer:

Otaliga projekt sa...

YR, Klart och SMHI, Jag säger bara släng er i väggen. Här har vi tjejen hela dan!
Gäller denna kunskap även utomsocknes? För då kanske jag hör av mig nångång....
Trevlig helg,
Sarah

Rosenvante sa...

Ser att du håller på precis som jag gör nu, fast jag jobbar ännu jag.
Grattis till fint eget mönster och alla fina grejer du hunnit med under mitt uppehåll. Hur går det med stugan?
Vi väntar nog regn snart här också, hoppas det håller sig ett tag till så jag hinner få ullen torr lite först och hinner packa ner den i säckarna.

AnJa sa...

Det är rent uschligt vad du är kreativ på din semester :-) När jag seglade lärde jag mig att molnen med skidspetsar bådade hård vind.

Otaliga projekt sa...

Jag känner igen mig. Jag använder ännu så länge en bildserie från Stickamera som hjälp. Hoppas att det kan vara till någon hjälp.