lördag 30 juni 2012

Naturfotografen slår till igen!

Till  slut kom vi iväg till Vänga mosse, norr om Fristad, norr om Borås.
Där var fint och om man vill vandra på mossen ska man åka till parkeringsplatsen vid kyrkan, inte till den vid 42:an.
Att promenera på en mosse kanske inte låter så spännande men det är härligt! Luften känns liksom hög, det är friskt, luktar underbart och så finns så mycket saker att se som man inte ser till vardags!
Fin "allé" in i mossen:
 
Vi såg en trana:

(Jodå, jag svär att den var där! Jag tycker att den syns lite grand, flappande med vingarna i trädkanten (dumma gås!) nästan mitt i bilden...?!)
En ödla:

Hjortron (det är det väl?):

Fin bro:

En spång som inte var klar:

En vilplats för gök:
 
En orre som satt still. (Eller är det en tjäder?):

Och en massa andra saker.

Sedan åkte vi till Mölnarps kvarn (ja, först besökte vi Vänga kvarn, men där var proppfullt med bilar så vi vände!)

Mer fågelfoto, kanske en strömstare, vem kan säga emot mästerfotografen? (Denna var inte i trä, som orren!):
 
Även här tog vi en promenad och såg en hällkista, Konungagraven, kallad:
 
Vi hittade också, med viss möda, en offerkälla:
 
 Jag offrade, i brist på mynt, ett litet koppelsmycke i form av ett hundben som av outgrundlig anledning fanns i min horrible handbag:


Tack för alla snälla kommentarer om mitt spinnande. Jag vill bli bättre och blir det förstås hela tiden som jag övar. För drygt två år sedan kunde jag inte alls. OM man går och drömmer om att kunna spinna så är det bara en sak som gäller...Sätt igång! Hitta någon som kan visa, låna en slända och börja öva!

4 kommentarer:

Rosenvante sa...

Vilken underbar utflykt ni fick. Här väntade vi ju åska men fick ett underbart sommarväder. I kväll tog vi en lång promenad ner till stranden och det var flera som badade trots sena timmen. Nästan så man önskade att man hade badkläderna med faktiskt.

Det där med spinnandet är nog bara att träna på tror jag. Jag har tittat en gång och provat själv sen och det händer ju massor mellan varven och förhoppningsvis är jag lika bra som du om två år då. :)

garnlivet sa...

Tack för besök och kommentar på min blogg!
Vilken härlig promenad på mossen du gjorde.

Margita sa...

Tack för fina bilder jag får uppleva många utflykter per data som jag ej själv kan göra eftersom jag är beroende av krycka. tack för att du tyckte om min utställning

AnJa sa...

Tack för rundturen med dina fina bilder! Bilden med tranan synar jag dock. Har stirrat flera minuter utan att se något flappande :-)