tisdag 28 juni 2011

Handlingskraft i blå timmen

Igår kväll tog sonen och jag kvällsmaten med ned till bryggan. Timmen var blå och sjön smältande vacker.Fast horisonten var i verkligheten... horisontell.... tips till kameratillverkare: Sätt ut märken på var sida om skärmen så att klåpare sådana som jag kan liksom sikta in horisonten mellan dem... :-(
Plötsligt mindes jag de små fina vallmona i grushögen på byggtomten där det sågats och grävts hela dagen och greps av omedelbar handlingskraft, ett par plantor MÅSTE räddas in i min trädgård!
Sonen är tålmodig och stöttande i sådana lägen och följde med och var moraliskt stöd. Jag är nämligen strikt uppfostrad att inte gräva upp andras plantor, inte ens sådana med oklar ägare och av ogräskaraktär...
Nu står de i alla fall bredvid mina frösådda Valerianor och det kan nog bli fint i fall de slår ut. Valerianorna syns inte i bild, de är vitrosa och höga och luktar ...kanske gott...eller rätt illa. Det beror på hur nära man står och hur man associerar! :-) De gula brukar jag kalla Lysing men är osäker på om det är rätt?!
Idag på morgon har jag också visat handlingskraft; Jag stod inte längre ut med übertrista sittunderlagsstickningen och gav den på båten. Jag har i alla fall fått en idé som ska provas senare, nu kommer jag sticka dubbelt och randigt på kors och tvärs:Mer om detta senare!

Tack för alla snälla kommentarer om mina tekniska försök med google docs,( känner mig nästan så stolt som om jag uppfunnit det!) och om sjalonchon! Jo, jag hittade på namnet själv, ponchal var det andra alternativet.
(Vill man hellre göra en poncho är det ju bara att fortsätta runt, runt och inte öka mer över axlarna men fortsätta med det mitt fram och bak!)
Nu ska jag sitta i den ljuva morgonsolen en stund, njuta av att morgondisken är avklarad, tänka bort motorsågen i bakgrunden och fokusera på koltrasten!

Inga kommentarer: