söndag 22 november 2009

Söndagen den 22 november, 2 tips!

1) Drottningoffret av Hanne-Vibeke Holst var väl värd att lyssna på!
2) Batteribyte i armbandsur, lätt och skojigt att göra själv! :-)
(INTE för fyrkantiga eller svindyra klockor!)
Instruktion:
Köp en boettöppnare på Clas Ohlsson (när jag köpte min kostade den typ 20 kr.)
Köp lämpligt batteri på tex Batterilagret på Rosenlundsgatan (mina kostar 17 kr). (Nä, man måste väl inte åka till Göteborg och handla batterier men det är en häftig affär. Behöver du ett ovanligt batteri så finns det här! Inget för litet, inget för stort. Herrarna som arbetar där kan alla batterier på sina fem och kläderna har små syrastänk-hål.) (Såg just att de finns i Borås, Jönköping, Sundsvall och Karlstad också!)
Öppna klockan. Verktyget är inställbart, se till att det passar tajt och bra i uttagen på baksidan av klockan! Lite otäckt första gången och man får ta i lite grand, men det är gängat med vanliga gängor, bara att vrida!
Batteriet är en sådan där liten knapp, i min klocka placerad "klockan 6" i bilden. Men man ser det direkt!
Pilla ur batteriet, sätt i det nya, stäng klockan! Ta i ordentligt så den blir tät och bra!
Et voilà: tick-tack!
Halva priset mot att lämna in den och nästa gång du gör det blir det enbart batterikostnad!
Lärde mig detta av en fembarnsfar! :-)

Inga kommentarer: