tisdag 10 februari 2015

Silkesponchon, igen

Det finns ingen beskrivning, den är ett resultat av ett ohämmat räknande och mätande.
Men jag skulle säga att en van stickare kan nog sno ihop något bra enligt följande princip:
Välj en mönsterpanel, valfri bredd. Min är ca 15 maskor och 30 varv.
Mät runt ringningen så stor som du vill ha öppningen, jag mätte upp 60 cm.
Sticka sedan en lång remsa med tre räta maskor, svårt tråkigt! Men gör den kanske 10% kortare för den töjer sig.
Plocka sedan upp maskor längs ena sidan, snegla gärna på antalet maskor i din valda panel så maskorna räcker till ett helt antal. Här får man kanske fuska lite, men det kan ske i nästa moment.
Sticka ett varv räta maskor runt. Jag gjorde så stt jag fick en maska mellan varje mönsterpanel, så mitt maskantal var jämnt delbart med 16.
Börja sedan sticka mönstret och öka två maskor mellan varje panel, vartannat varv. Jag gjorde "tre i en" i mittmaskan men det går lika bra med omslag i kanterna.
*På så sätt bildas en liten triangel mellan panelerna och när den har lika många maskor som panelen plus 2 börjar man sticka mönster också över de maskorna samt påbörjar nya trianglar mellan samtliga spetspaneler. Men nu ökar man vart fjärde varv, eftersom det blir dubbelt så många ställen att öka. Dessa trianglar blir alltså mer långsmala. Sedan gör man som från * men nästa gång ökar man vart åttonde varv osv.
När garnet börjar ta slut, det krävs rätt mycket till avmaskningen, eller lusten eller ponchon är lång nog maskar man av.
Jag provade Icord och avmaskning med picoter men till slut fick det bli elastisk avmaskning med virknål, enkel, smidigt och snyggt!
Så där gjorde jag, någon som vågar ge sig på denna rudimentära beskrivning? :-)

Nu är jag i stugan och njuter av vit snö, brasa och idag lite sol!

1 kommentar:

Rosenvante sa...

Jag ser bilden framför mig när jag läser hur du gjort, men sen blev jag nog trött i huvudet för då förstod jag inte det sista med två maskor, men det skulle säkert ge sig om jag skulle göra en. Hur klart som helst med andra ord.