tisdag 2 augusti 2011

Ibland är det svårt att hitta på rubrik! :-)

Garnnytt

Alpackaullen var lätt att spinna men lite klurig ändå för jag fick liksom "hålla i den", blev trött i fingrarna på ett sätt jag inte brukar bli.När det var dags att tvinna svor jag för det mjuka, fina, entrådiga garneländet snodde sig i sig själv och levde rövare rent allmänt de första 10 meterna. Sedan gick det som en dröm...Jag hör ju till dem som har svart att motivera mig till att lägga upp 30 maskor och sticka 37 varv för att kolla att jag har rätt stickor...men ibland ÄR provlappar bra. För att stå ut gjorde jag "en lille en"; 10maskor och 10 varv!:-)Jag satsar på att sticka pulsvärmare och gör ett 4-varvs feather and fan mönster. (Jag har hört svenska namnet men minns inte...)
Trädgårdsnytt

Vi har ett litet irritationsmoment i trädgården (tur att man har något att reta sig på!) och letade efter lämplig växt att liksom täcka eländet med. Men det går inte alltid som man tänkt, efter ett samtal med en entusiastisk trädgårdsmästare siktar vi nu på att bli första vingården i Marks kommun. Det kan eventuellt dröja ett tag:Vi kommer få både gula och blå druvor och plantorna är anpassade till nordiskt klimat och ska tåla -25 grader! Jag har med öm tass grävt en smärre ravin, fyllt med kompost i botten och sedan torvblandad jord för att de små rötterna ska få något behagligt att breda ut sig i. Mitt i det tilltänkta vingårdslandet låg en jättesten, ganska djupt ned:Den ser puttig ut på bilden men jag lovar att det var som att kulta bort Kebenekaise! Det känns dessutom så i kroppen idag...
Trädgården är underbar just nu. Maken tog upp potatisen så vi har guld på tallrikarna ett bra tag framöver! Vi har också vildhallon, en av de belöningar man får när man inte rensar sin trädgård alltför hårt:Luktärtor:Äpplen, som säkert borde gallras, men vem har hjärta? Jag kokade äpplekompott till lunch igår och tog då några av dem som trängdes värst:Krassen trivs i ampeln på hörnet, billig och miljövänlig ampelväxt:Liljan är arv från tidigare ägare, jag blir lika överraskad och glad varje år:
Kantarellnytt

Stora stället är nu troligen reducerat till "före detta stället"... Senaste kantarellutflykten gick till tre olika ställen och inbringade totalt 23 kantareller varav 3 visade sig vara sådana där kantarell- look- a-likes:(Bilden från Wikipedia.)

Så härmed utfärdas en varning: Nästa man eller kvinna som sorglöst utbrister "Kantareller, de växer ju överallt ute i skogarna, helt gult längs vilken stig somhelst!" kommer finna att jag inte längre tar det som ett trevligt försök att konversera, jag kommer kräva åsyna bevis!
Led ut mig i till "överallt" och visa mig de där gula stigarna!!!

Nu ska jag strax dra på plasthandskarna och måla en liten bit igen, snart är halva huset klart!

3 kommentarer:

Hamrånge slöjdare sa...

Mycket vackra bilder. Jag håller med dig om kantarellerna. Jag har några ställen där jag vet att det finns annars hittar jag aldrig några.

mary-ann sa...

en annan är tvärsäker på att svamparna vet om att jag är på väg ut i skogen och gömmer seg så att jag inte skal hitta på dom...

Anette sa...

Nu fick du mej att dregla över datorn! Jag lider av svår abstinens efter svenska äpplen. Jag vägrar äta importerade. Tur för dej att jag inte bor nära för då hade jag nog "hjälpt" dej att gallra rejält;)